Ferske tall viser at det har vært en vellykket implementering av Oslomodellen. Hele 80% av alle anskaffelser hittil i år har tatt inn kravene. – Tallene viser at Oslomodellen har effekt, sier avdelingsdirektør Gunnar Wedde i Innkjøpstjenester i Oslo kommune.
1. september var det ett år siden revidert Oslomodell trådte i kraft. Med den nye Oslomodellen innførte kommunen skjerpende krav til sine leverandører. Kravene skal motvirke at varer og tjenester som anskaffes av kommunen blir produsert under kritikkverdige og ulovlige forhold.
Bruke innkjøpsmakt
Oslo kommune handler årlig for rundt 36 milliarder. En stor del av dette er kjøp knyttet til oppføring av bygg og anlegg. Dette gjør Oslo kommune til Norges nest største offentlige innkjøper etter staten og til en av Norges største offentlige byggherrer. Det å være en stor innkjøper gir en innkjøpsmakt som Oslo kommune ønsker å bruke til å gå i front i kampen for et seriøst og anstendig arbeidsliv. Oslomodellen er et helt sentralt verktøy i dette arbeidet
– Ved å stille skjerpede krav til våre leverandører om å kartlegge og forebygge brudd på menneskerettigheter, ivareta miljøhensyn og bekjempe korrupsjon i leverandørkjedene, bidrar kommunen til et bærekraftig og ansvarlig næringsliv, fremholder Wedde.
Viktig med opplæring
Tilbakemeldinger viser at det ikke er så vanskelig for leverandørene å gjennomføre kravene til aktsomhetsvurderinger som vi kanskje hadde fryktet. – Opplæring i Oslomodellen er imidlertid viktig, og vi har i år gjennomført flere kurs for våre innkjøpere, opplyser Wedde.
Oslomodellen er et sentralt verktøy for fremme et seriøst og anstendig arbeidsliv. – Det er derfor svært oppmuntrende å registrere at næringslivet tar kravene på alvor. Jobben er imidlertid ikke gjort; vi vil fortsette å arbeide målrettet med fokus på styrke ansvarlighet i våre leverandørkjeder, avslutter Wedde.
Bli den første til å kommentere på "Revidert Oslomodell mot useriøse 1 år: Med i 80% av anskaffelsene"