Revisjons-avsløring: Skjerpings må til for å nå Oslos ambisiøse klimamål

Anbud365: Revisjons-avsløring: Skjerpings må til for å nå Oslos ambisiøse klimamålKommunerevisjonen i Oslo har undersøkt bruk og oppfølging av klima- og miljøkrav til transport i et utvalg anskaffelser i Bymiljøetaten, Sykehjemsetaten og Oslo Havn KF. På bildet kommunerevisor i Oslo, Unn Helen Aarvold (foto: Oslo kommune).

Skriv ut artikkelen

Et kommunalt foretak og to sentrale etater i Oslo kommune har fått anbefalinger fra Kommunerevisjonen i Oslo om å skjerpe seg. De må sikre at anskaffelser planlegges, gjennomføres og dokumenters i tråd med lovkrav og kommunens kommunes føringer. Og de må sikre at avtalte klima- og miljøkrav til transport kontrolleres og dokumenteres på egnet måte. Dessuten ber revisjonen de tre som revisjonen har undersøkt å vurdere ytterligere tiltak i sine anskaffelser for å bidra til oppnåelse av kommunens ambisiøse klimamål.

Kommunerevisjonen i Oslo har undersøkt bruk og oppfølging av klima- og miljøkrav til transport i et utvalg anskaffelser i Bymiljøetaten, Sykehjemsetaten og Oslo Havn KF. Undersøkelsesperioden var i hovedsak fra 2020 til og med 2024, og resultatene er å finne i rapporten «Klima- og miljøkrav til transport Vare- og tjenesteanskaffelser».

Manglet protokoller

Oslo kommune har klimamål som krever omstilling i alle sektorer. I mai 2020 vedtok Oslo bystyre Klimastrategi for Oslo mot 2030 der et av hovedmålene er at Oslos klimagassutslipp skal være redusert med 95% i 2030 sammenlignet med 2009.

Revisjonsresultatene viser at Sykehjemsetaten manglet anskaffelsesprotokoller for tre av fire undersøkte anskaffelser. Dette er regelbrudd, skriver revisjonen, og manglende anskaffelsesprotokoller gir bl.a. risiko for at etatens vurderinger av leverandørenes oppfyllelse av klima- og miljøkrav ikke kan dokumenteres. Slikt var det eksempler på.

Manglet dokumentasjon

Kommunerevisjonen er kritisk til etatens vurderinger av leverandørenes besvarelser i to av anskaffelsene, da de mangler sentral informasjon eller dokumentasjon om tilbudte kjøretøy, heter det.

Undersøkelsen tyder på at Sykehjemsetatens praksis var å stille klima- og miljøkrav til transport gjennom tildelingskriterier, og ikke minimumskrav. Det var ikke begrunnet i kontraktstrategiene, fremhever revisjonen. For én av anskaffelsene var etaten kjent med at markedet kunne levere med nullutslippsteknologi.

Oppfylte ikke minimumskrav

I en anskaffelse der det var stilt minimumskrav om kjøretøy, ble kontrakten tildelt en leverandør som ikke syntes å oppfylle minimumskravet på tidspunktet for tildeling av kontrakten eller ved oppstart av kontrakten. Dette er i så fall i strid med anskaffelsesreglene, understreker Kommunerevisjonen i Oslo, som også mener det er en svakhet at etaten ikke hadde utarbeidet kontraktstrategier for to av fire anskaffelser, selv om anskaffelsene var på flere millioner kroner.

Fornøyd med Sykehjemsetatens kontraktsoppfølging i de utvalgte anskaffelsene er revisjonen heller ikke fornøyd med. Bl.a. er det ingen dokumentasjon på at det er gjennomført kontroller av at leverandørene har fulgt kravene. Frekvensen på kontraktsoppfølgingen er begrenset, heter det, i ett tilfelle ikke i tråd med det som fremgår av etatens risikomatrise.

Bymiljøetaten og Oslo havn

Bymiljøetaten på sin side har ikke stilt kommunens standard klima- og miljøkrav for de undersøkte anskaffelsene fordi transportfrekvensen var lavere enn én gang i uken. For to av anskaffelsene var det ikke stilt andre klima- og miljøkrav til transport eller gjennomført undersøkelser av markedets evne til å levere med ulike drivstoffteknologi, heter det i revisjonsrapporten. Det er en svakhet at det i en av etatens kontrakter ble benyttet enkelte kjøretøy som ikke tilfredsstilte avtalens krav om nullutslipp.

Oslo Havn har blant annet ikke vektet tildelingskriterier som omhandler klima- og miljøhensyn i tråd med forskrift og kommunens krav. Foretaket har utarbeidet en rutine for kontraktsoppfølging hvor transportkrav er nevnt som en av flere kvalitetsindikatorer. Rutinen sier imidlertid ikke noe om hvordan eller hvor ofte indikatorene skal følges opp, noe som kan gi risiko for mangler i oppfølgingen. Rutinen for kontraktsoppfølging var ikke utfylt for en av de tre anskaffelsene.

Bare i begrenset grad har Oslo Havn har fulgt opp de avtalte klima- og miljøkravene til transport i de tre anskaffelsene. Det er en svakhet at foretaket ikke kan dokumentere hvordan det har fulgt opp de avtalte klima- og miljøkravene til transport i anskaffelsene.

Bli den første til å kommentere på "Revisjons-avsløring: Skjerpings må til for å nå Oslos ambisiøse klimamål"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*