Kommunen brøt ikke anskaffelsesregelverket, men burde hatt grundigere og bedre dokumenterte vurderinger i forkant, fremgår det av en revisjonsrapport i Steinkjer kommune. I rapporten vanker det imidlertid rapp på fingrene for kommunen når det gjelder habilitet. Habilitetsvurderingene er av en slik karakterer at de har hatt store konsekvenser for kommunens omdømme. Revisjonen foreslår innføring av en regel om at kommunens ansatte ikke bør kunne levere varer eller tjenester til den virksomhet i kommunen hvor de selv er ansatt.
Rapporten fra Revisjon Midt-Norge dreier seg om prosessen knyttet til serveringstilbudet i kulturhuskvartalet i Steinkjer. Den startet i 2022 via en forhandlet prosedyre med sikte på å få til en leieavtale. Tre tilbydere meldte seg, men trakk seg i tur og orden. En av disse meldte seg tilbake et par år etterpå, forhandlinger – uten ny kunngjøring startet, men tilbyderen gikk så konkurs og boet ble kjøpt. Oppkjøperen eiet av Steinkjerfestivalen, inngikk samarbeidsavtale med kommunen i 2023.
Kontrovers og revisjonsrapport
Ifølge lokalpressen har det i ettertid vært noe kontrovers knyttet til avtaleprosessen: mangel på åpenhet og konkurranse, endrede avtalevilkår og habilitetsspørsmål (en person var både ansatt i kommunen og var deleier i selskapet som til slutt gjorde atale med kommunen).
I revisjonsrapporten «Serveringstilbudet i kulturkvartalet 2024» mener revisor at Steinkjer kommune kunne håndtert prosessen annerledes for å sikre et bedre omdømme. To forbedringspunkter lanseres i rapporten:
Utenfor anskaffelsesreglene
Wikborg Rein Advokatfirma AS har på oppdrag fra revisor gjort en vurdering av om det foreligger en tjenestekonsesjonskontrakt. Vurderingen er at avtalene fra 2023 faller utenfor virkeområdet til konsesjonskontraktforskriften og øvrig anskaffelsesregelverk.
Således har ikke kommunen brutt anskaffelsesregelverket. Revisor mener likevel kommunedirektøren bør vurdere å etablere en praksis om å følge anbefalingene fra DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) om å følge grunnprinsippene i anskaffelsesloven ved utleie, selv om det ikke er omfattet av loven.
Kommunedirektøren bør dessuten, heter det, sørge for ha bestemmelser i etiske retningslinjer eller tilsvarende, som sikrer et tillitvekkende skille mellom å være ansatt i kommunen og privat virksomhet. Kommunen har allerede bestemmelser i sine reglement, men disse bør forsterkes. Forsterkelsen kan eksempelvis være at kommunens ansatte ikke bør kunne levere varer eller tjenester til den virksomhet i kommunen hvor de selv er ansatt, skriver revisor, og:
Kommunens omdømme
– Saken viser at selv om kommunen i hovedsak har gjort forsvarlige habilitetsvurderinger opp mot regelverket i denne prosessen, har det likevel hatt store konsekvenser for kommunens omdømme.
Etter revisors mening har kommunens samarbeidsavtale kjennetegn som tilsier at det burde vært vurdert om anskaffelsesforskriften for konsesjonskontrakter skulle vært lagt til grunn. Dette ble ifølge kommunen og innleid prosjektleder vurdert, men ikke dokumentert. Revisor mener at vurderingen av om avtalen var omfattet, burde vært bedre dokumentert. Revisor konkluderer dermed med at det ikke har blitt gjort tilstrekkelige forsvarlige vurderinger knyttet til anskaffelsesreglene i forkant av avtaleinngåelse.
Bli den første til å kommentere på "Revisjons-kritikk av habilitetsvurdering; kommunens omdømme er rammet"