Ombruk/gjenbruk, sirkularitet og det grønne skiftet er de seneste årene blitt det reneste buzz-word innenfor offentlige anskaffelser. Av gode og viktige grunner. Mange oppdragsgivere føler seg frem, nye krav er kommet på bordet. Pål Hald og Hanne Bjørk i Møbelverkstedet i Oslo feirer i år 25 års jubileum for en faglig innsats basert på ombruk/gjenbruk og sirkularitet til beste for det grønne skiftet. Det gjør de på oppdrag for offentlige og private kunder – som f.eks. UiO (Universitetet i Oslo) og Oslo kommune, for koden med å skrive tilbud har de også knekt. Småbedrifter kan også spise kirsebær med store anbudskunder.
Møbelverkstedet med sine sju faste medarbeidere ble etablert i 1999 av Pål og Mikkel Hald, Hanne Bjørk og Anne Cathrine Hagen. Og minst en lærling er hele tiden med.
Produksjon og restaurering
Under «paraplyen» Møbelverkstedet befinner det seg to AS’er: Møbelverkstedet produksjon drevet av brødrene Hald og Møbelverkstedet restaurering drevet av Bjørk og Hagen. Men denne oppdelingen er bare en hensiktsmessig formalitet, utad snakker de om Møbelverkstedet, men faglig sett? Da er det skarpe skiller:
Hald-brødrene driver møbelsnekkeri i tradisjonell forstand, men restaurering er noe helt annet, presiserer Hanne: Det er helt eller delvis å tilbakeføre og rekonstruere en gjenstand – i dette tilfellet – et møbel – til en tidligere tilstand.
Slottet og Sundvolden hotell
Da Anbud365 hørte rykter om at bedriften var kommet på rammeavtale med selveste Oslo kommune, og måtte vi ta en prat med Pål og Hanne på Møbelverkstedet i 2. og 3. etasje i en gård fra 1896. I 2. og 3.etasje?
– Ja, sier Pål, mange stusser på det, men med en solid heis som vi stoler fullt og fast på, kan vi lett bringe tunge møbler hit. 1. etasje er ikke noe «must» har det vist seg.
Deres kunder favner hele spektret – private som offentlige. Da Anbud365 ankom var det Sundvolden hotell som hadde søkt hjelp der etter flom-ødeleggelser. Allerede i åpningsåret 1999 ble bedriften engasjert i oppussingen av Slottet. Nå er de på rammeavtale med Slottet – og likeledes med Kulturhistorisk museum og Oslo Kommune.
Høyesterett og Riksantikvaren
Ved restaureringen av Høyesterettsbygningen etter bombeeksplosjonen under terrorangrepet i 2011 styrte Hanne 25 eksperter – mange hanket inn fra hennes restaureringsnettverk. Riksantikvaren erkjente en gang restaurerings-kompetansen hos Møbelverkstedet: Her er det jo dere som er ekspertene.
– Hvordan kan det ha seg at en liten bedrift med håndverkere kaprer avtaler med store offentlige oppdragsgivere? Hvordan greier dere det? Dere er vel ikke de eneste i verden som kan reparerer eller restaurere møbler?
Pål er klar:
– Det var mye papir og arbeid med anbudet for Slottet tilbake i 1999. All dokumentasjonen! Men etter hvert er vi jo blitt erfarne, gode på å skrive cv-er og forstå opplysninger som er på finne i ulike konkurransegrunnlag. Vi har jobbet med anbud hele tiden, vi vet hva det går ut på. Og det å ha en fot «innenfor» er jo viktig.
Men han løfter frem at de går ikke inn i alle konkurranser: – Vi må se om det er verd det.
Dårlig butikk
– En utfordring, sier Hanne, med offentlige anbud er at ikke alle er presise nok når de etterspør restaurering, trolig fordi kompetanse ikke er god nok. Dårlige beskrivelser er jo dårlig butikk, da. Og det er begrenset hva vi kan gjøre/endre etter at konkurransen er kunngjort. Vesentlige endringer er jo ikke så bra.
Ikke bruker de mye tid på kontor. Under intervjuet jobbet Hanne hele tiden med restaurering av en kirkestol. Og Pål legger til at de henger etter i den digitale utviklingen, men det bekymrer ikke mye. Skal det gjøres tegninger digitalt, lar vi arkitekter gjør det. I det hele tatt, legger han til, vi setter ut det som er utenfor egen kompetanse, f.eks. regnskap, som vi riktignok selv tok til å begynne med.
Handelsgym og snekker
Pål er snekkermester som sin far, riktignok en karrierevei som ble valgt etter endt tid som elev på et handelsgymnasium. Hanne har solid kompetanse i restaureringsfaget- se bare her på hva hun og kollega Anne Cathrine kan varte opp med. Lenge før det ble et sentralt begrep i offentlige anskaffelser var Møbelverkstedet i gang med det grønne skiftet:
– Vi synes tidene de siste årene har vært spennende grunnet økonomiske nedgangstider i mange bransjer, poengterer Pål, og da Oslo kommune høsten 2022 kunngjorde en anbudskonkurranse som gjaldt ombruk/gjenbruk b.la. av møbler, var vi klare med en gang. Det hørtes spennende ut, vi er jo spesialister på reparasjon og redesign, og vi vet at kvalitetsmøbler har en verdi og ikke må kastes. Så vi var med på et informasjonsmøte som Oslo kommune gjennomførte før konkurransen og fikk med oss at kommunen årlig kjøper nye møbler for tresifrede tall. Kommunen gikk bredt ut i sitt ønske om å knytte til seg ulike fag, og de ville ha med seg mindre bedrifter med kortreiste tjenester.
Pilotprosjekt i Oslo
For Oslo er dette et pilotprosjekt, de vil vinne erfaringer og er nå i ferd med å spre kunnskap til sine innkjøpere om at det finnes mange små håndverksbedrifter som kan det med å sette i stand møbler. – Det er ikke alltid at det er billigere å sette i stand enn å kjøpe nytt, men det er uansett svært verdifullt å velge gjenbruk – både for oss selv og ikke minst for kloden vår, slår Pål fast.
– Vi syns ikke i mediebildet, er bare et tall i en statistikk for mange, legger Hanne til. Oj, er det mange som sier når de hører at det grønne skiftet, gjenbruk/ombruk og sirkularitet egentlig er det vi hele tiden har holdt på. De blir overrasket når de skjønner at dette ikke er noe nytt, likevel.
Bli den første til å kommentere på "Småbedrift med 25 år i det grønne skiftets tjeneste; kaprer kontrakter hos store anbudskunder"