Et verktøy som skal hjelpe oppdragsgivere med å styre risikoen for brudd på etiske krav i sine anskaffelser er på vei, likeledes anbefalinger om oppfølging av slike krav. Det opplyser seniorrådgiver Anne Cathrine Jacobsen i Difi i en kommentar til en Anbud365/IEH–undersøkelse. Norsk Kontormøbler AS ber bl.a. i sin kommentar om høyere bevissthet hos offentlige oppdragsgivere når det gjelder etiske krav.
Ny lov om offentlige anskaffelser med tilhørende forskrifter er rett rundt hjørnet. Det er i §5 i denne loven det står at oppdragsgivere skal ha egnede rutiner for å fremme grunnleggende menneskerettigheter i anskaffelser der det er risiko for brudd på slike rettigheter. Sammen med IEH (Initiativ for etisk handel) har Anbud365 nettopp gjennomført en mindre undersøkelse blant leverandører – en stikkprøve – om etiske krav i offentlige anskaffelser for å se hvordan det ligger an før den nye loven trer i kraft. Resultatene viser at kravene som stilles varierer og er ulike. Likeledes er det så som så med oppfølgingen fra de offentlige oppdragsgiverne.
Norske Kontormøbler AS
Daglig leder Gisle Enger-Ullbråten i Norske Kontormøbler AS sier at resultatene fra undersøkelsen stemmer med deres erfaringer. – Kravene som stilles er lite konsekvente, fremholder han, og de varierer fra leverandør til leverandør, alt fra egenerklæringsskjemaer til behov for redegjørelse for leverandørkjeder. Bare i liten grad kan vi gjenbruke fra konkurranse til konkurranse. Det burde vært en «standard» for etiske krav, som alle offentlige oppdragsgivere kunne benytte.
Han forteller at oppfølging av kravene skjer svært sjelden enn si aldri. – Vi kunne, poengterer Enger–Ullbråten, kanskje ha ventet en litt større bevissthet om betydningen av etisk handel. For oss som har satset mye på å etterleve krav om hensyn til menneskerettighetene, kunne det vært positivt om det i vurderingene hos oppdragsgiver ble tillagt vekt. Han fortsetter:
I møbelbransjen produseres en rekke materialer i områder av verden der menneskerettigheter er utsatt. Det innebærer risiko, og Enger–Ullbråten og Norske Kontormøbler AS har sett det som viktig å gjøre sitt til å minimere denne, og: – §5 i den nye loven er et steg i riktig retning, fastslår han. Nå er det opp til forvaltningen å ta tak, gi forskrifter og følge opp i praksis.
Difi–kommentar
Seniorrådgiver Jacobsen i Difi gjør oppmerksom på at Difi ikke har vært en del av denne spørreundersøkelsen, og ser at grunnlaget og svarprosenten er for lite til at det kan trekkes noen bastante konklusjoner. – Det er, understreker hun, imidlertid positivt at leverandørene opplyser at offentlige oppdragsgivere stiller etiske krav i relevante anskaffelser, selv om svarene tyder på et forbedringspotensial med tanke på kontraktsoppfølgingen. Mange av de forespurte leverandørene svarer at oppdragsgiveres praksis ved oppfølging av etiske krav er svært ulik/noe ulik. Difi og IEH lanserte tidligere i år et felles kontraktsvilkår som vi håper vil føre til mer samordnet praksis.
Jacobsen poengterer at Difi i disse dager arbeider med å ferdigstille veiledning til det nye regelverket: – Vi lager blant annet et verktøy som skal hjelpe oppdragsgiver med å styre risikoen for brudd på etiske krav i sine anskaffelser. Dette vil hjelpe offentlige innkjøpere til å vurdere om og hvordan de kan stille etiske krav i sine anskaffelser. Vi vil også komme med anbefalinger om oppfølging av slike krav, ifølge seniorrådgiver Anne Cathrine Jacobsen i Difi.
Bli den første til å kommentere på "Snart kommer nye verktøy til bruk ved krav om etisk handel"