– For meg er det viktig å ha gjennomført kurset og eksamen, det gir en trygghet i utførelsen av arbeidsoppgavene mine. Det svarer Marianne Blakseth, innkjøpsrådgiver i Konserninnkjøp i Vygruppen, på Anbud365s spørsmål om betydningen av å la seg sertifisere etter SOA Basis-ordningen. – Til forskjell fra tidligere så har jeg nå et formelt «godkjentstempel» som viser at jeg i det minste har et minimum av kompetanse innenfor offentlige anskaffelser, er svaret fra Øystein Berland Opheim, rådgiver i Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning.
Daværende Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) lanserte sertifiseringsordningen SOA Basis sist høst. Hovedingrediensene i ordningen er en fagplan kvalifisert av Difi (nå/midlertidig: Digitaliseringsdirektoratet) og en avsluttende test kvalitetsikret av Norsk Test. Testen dokumenterer innkjøperens ferdigheter. SOA står for Sertifiseringsordning for Offentlige Anskaffelser.
Man trenger ikke ta kurs for å bli sertifisert etter ordningen, men det tok ikke lang tid før kursoperatører satte i gang SOA-kurs. En av disse var Nima Utdanning, som var blant de første med dette tilbudet. Anbud365 har tatt kontakt med noen av dem som deltok i Nima Utdannings kurs for å høre hva de har fått ut av det, hvorfor de deltok etc. Den ene er Øystein Berland Opheim, den andre Marianne Blakseth.
– Hvorfor meldte du deg på kurset? Hva var motivasjonen?
Øystein Berland Opheim: Jeg er utdannet jurist så jeg meldte jeg meg først og fremst på kurset for å få innblikk i den mer merkantile/økonomiske delen av anskaffelsesprosessen, og deltok derfor kun på denne delen av kurset. Da jeg meldte meg på kurset i slutten av juni, hadde ikke Difi lansert SOA Basis enda. Første kursdag ble vi informert om den nylig lanserte sertifiseringsordningen, og vi ble samtidig informert om at både kartleggingstesten og sertifiseringstesten var inkludert i kursavgiften, noe som var en veldig positiv overraskelse!
Marianne Blakseth: Jeg meldte meg på kurset fordi jeg som nyansatt på Konserninnkjøp i Vygruppen ønsket og hadde behov for en innføring i anskaffelsesregelverket, samt både praktisk og teoretisk innføring i det innkjøpsfaglige.
– Hva er din bakgrunn – tidligere utdannelse/erfaring (som innkjøper)?
Øystein Berland Opheim: Jeg er utdannet jurist ved Universitetet i Bergen, og har jobbet med gjennomføring og rådgivning i anskaffelsesprosesser i vel 3,5 år.
Marianne Blakseth: Jeg har ikke tidligere erfaring som innkjøper. De siste årene har jeg bl.a jobbet med avtaleoppfølging av inngåtte avtaler direkte mot leverandørene, og forsøkt å følge opp at leverandørene leverer ihht avtalte priser og tjenester.
– Hva syntes du om fagplanen – bør noe forandres? Var det ikke noe nytt? Etc.
Øystein Berland Opheim: Fagplanen viser et høyt ambisjonsnivå, men det viktigste er at fagplanen faktisk gjenspeiles i relevante spørsmål som er gjenkjennelig for innkjøpere og andre som bidrar inn i anskaffelsesprosesser. På dette punktet mener jeg spørsmålene i testen har et lite forbedringspotensial, og at spørsmålene til tider ble litt vel teoretiske.
Marianne Blakseth: Fagplanen var som forventet etter mitt syn. Jeg synes den omfattet mange ulike temaer.
– Var testen ok – grei å følge, rimelig vanskelig til et basiskurs?
Øystein Berland Opheim: Jeg synes testen var grei å følge og at nivået var greit for å være en basistest. Testen vil nok for de fleste kreve at man setter av noe tid før testen til å forberede seg, særlig fordi fagplanen omfatter alle stadier i en anskaffelsesprosess – fra planlegging til kontraktsoppfølging/-avslutning. Det er nok en del innkjøpere som kun er involvert i et utvalg av stadiene i en anskaffelsesprosess, meg inkludert.
Jeg var særlig positivt overrasket over eksamensformen der webkamera og kameraet på mobiltelefonen ble brukt for å kontrollere testlokalene og gjennomføringen, og mindre imponert over den tekniske utformingen av testen, som kunne hatt behov for en modernisering.
Marianne Blakseth: Jeg synes den var grei å følge, men har ingen øvrige tester å sammenligne nivået med. Kunne gjerne vært anledning til å gjennomføre den i et klasserom som alternativ til netteksamen. Tidsmessig synes jeg det var greit med tid tilgjengelig.
– Hva er betydningen for deg å bli sertifisert som innkjøper (i jobbsammenheng, overfor leverandører, for fremtidige jobber?)
Øystein Berland Opheim: Til forskjell fra tidligere så har jeg nå et formelt «godkjentstempel» som viser at jeg i det minste har et minimum av kompetanse innenfor offentlige anskaffelser. Jeg tror og håper at dette vil være nyttig både internt, overfor leverandører og også for fremtidige jobber, men dette avhenger av om SOA Basis blir sett på som et kvalitetsstempel blant leverandører, oppdragsgivere, kontrollorganer og andre relevante aktører. Jeg er spent på å se hvordan Digitaliseringsdirektoratet følger opp SOA Basis, og om det kommer en oppfølger til basistesten.
Marianne Blakseth: For meg er det viktig å ha gjennomført kurset og eksamen, det gir en trygghet i utførelsen av arbeidsoppgavene mine. Gjennomført kurs, gode kolleger å spørre, samt tiden jeg får internt til å sette meg grundig inn i oppgaver og utfordringer gir et godt utgangspunkt for videre arbeid for meg.
Bli den første til å kommentere på "SOA Basis: Et formelt «godkjentstempel» som gir trygghet"