Statlig hotellavtale: Gjorde sentralstyrt kontroll av lønns- og arbeidsvilkår

Anbud365: Statlig hotellavtale: Gjorde sentralstyrt kontroll av lønns- og arbeidsvilkår– Ved å løfte avtaleoppfølgingen til et strategisk nivå sparer både offentlige innkjøpere og leverandører betydelige tid og ressurser, noe som bidrar til at det offentlige blir en mer attraktiv kunde, påpeker Kjetil Østgård, leder for Statens innkjøpssenter i DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) (foto: DFØ).

Skriv ut artikkelen

En stikkprøve-kontroll av ti hoteller som er med på den statlige fellesavtalen om kjøp av hotellovernatting i Norge, viste ikke store avvik når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår. Det var Statens innkjøpssenter som sto for den sentraliserte kontrollen på vegne av alle 183 tilsluttede virksomheter på avtalen i tråd med kontrollplikten. Alle avvik er blitt fulgt opp og nødvendige tiltak iverksatt.

Det heter fra innkjøpssenteret at dette fortsatt er en bransje med noe risiko, så det blir ikke bare med denne ene kontrollen.  At innkjøpssenteret selv gjør kontroll, er forenkling og effektivisering både for statlige virksomheter og for leverandørene.

Kontrollplikt og samfunnsmål

– Offentlig oppdragsgiveres krav og kontroller av lønns og arbeidsvilkår er et viktig samfunnsmål og en viktig del av regjeringens innsats for å fremme et trygt, anstendig og seriøst arbeidsliv i Norge, sier Kjetil Østgård, leder for Statens innkjøpssenter i DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring).

Det i den statlige fellesavtalen om kjøp av hotellovernatting i Norge stilt krav til lønns- og arbeidsvilkår i pakt med forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter og i avtalene med hotellene. Dette gir oppdragsgivere en kontrollplikt.

Innhentet egenrapporteringer

– Det er svært ressursbesparende at ikke 183 statlige virksomheter må gjøre slike kontroller selv, men at vi gjør dette på vegne av dem, forklarer Østgård.

Statens innkjøpssenter har innhentet egenrapporteringer fra samtlige leverandører på fellesavtalene. Sammen med spesialisert fagpersonell på lønns- og arbeidsvilkår ble det utarbeidet en risikovurdering for samtlige leverandører.

Som en del av kontrollplikten ble det gjennomført stikkprøvekontroll for å sikre at lønns- og arbeidsvilkårene til ansatte og personer som utfører arbeid på kontrakten er i tråd med gjeldende regelverk.

Avtaleoppfølging på strategisk nivå

Ti hoteller, fordelt på åtte leverandører, ble valgt ut. Utvalget ble gjort blant avtalehotellene som hadde flest overnattinger og hvor risikoen for brudd på kravene ble ansett som middels til høy.

– Ved å løfte avtaleoppfølgingen til et strategisk nivå sparer både offentlige innkjøpere og leverandører betydelige tid og ressurser, noe som bidrar til at det offentlige blir en mer attraktiv kunde, påpeker Østgård.

Statens innkjøpssenter i DFØ inngikk statlig fellesavtale om kjøp av hotellovernatting i januar 2023. De parallelle rammeavtalene for hotellovernatting innenlands dekker 75 lokasjoner og 232 hoteller. Det er 183 tilsluttede virksomheter, og den anslåtte verdien på avtalene er 400 mill i året.

Bli den første til å kommentere på "Statlig hotellavtale: Gjorde sentralstyrt kontroll av lønns- og arbeidsvilkår"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*