Regjeringen innfører nye retningslinjer som skal sikre at offentlige anskaffelser gjennomføres og følges opp på en måte som motvirker arbeidslivskriminalitet. Retningslinjene innarbeides i tildelingsbrevene for 2018. Virksomhetene skal bl.a. i årsrapporten sin redegjøre for hvilke systemer og rutiner de har for kontraktsinngåelse – og for oppfølging av inngåtte kontrakter.
– Offentlig sektor kjøper inn varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeider for om lag 480 milliarder kroner årlig. Vi vet at det forekommer useriøsitet og arbeidslivskriminalitet i forbindelse med noen av kontraktene. Det kan vi ikke akseptere, fastslår statsråd Anniken Hauglie.
Kontraktsoppfølging
Hun understreker at offentlig sektor må gå foran i arbeidet med å fremme et seriøst arbeidsliv. Formålet med de nye retningslinjene er å hjelpe offentlige virksomheter til å tenke over hva som må stå i kontraktene de inngår – og hvordan de kan følge opp inngåtte kontrakter.
– Offentlige virksomheter må vurdere risikoen i kontraktene de inngår, og ha rutiner for konkret oppfølging. Jevnlige stikkprøver, der virksomhetene innhenter arbeidskontrakter og lønnsopplysninger fra dem man kjøper fra, kan være én måte å gjøre det på.
Krav om rapportering
For å sikre at offentlige virksomheter arbeider mer systematisk med dette, stilles det nye krav om rapportering.
– Virksomhetene skal i årsrapporten sin redegjøre for hvilke systemer og rutiner de har for kontraktsinngåelse – og for oppfølging av inngåtte kontrakter – slik at det ikke forekommer arbeidslivskriminalitet i anskaffelsene deres, forteller Hauglie.
Bli den første til å kommentere på "Strammer grepet om kontraktsoppfølging for å motvirke arbeidslivskrim"