Styringsparametere: – Dette vil sjefen være interessert i

Anbud365: Styringsparametere – Dette vil sjefen være interessert iPraktiske eksempler som du kan ta i bruk på hver styringsparameter finner du på anskaffelser.no, opplyser seniorrådgiver Marius Langseth i Difi.

Skriv ut artikkelen

Et evig tema i det offentlige innkjøpermiljøet er hvordan få toppledelsens fulle oppmerksomhet. Difi lanserer nå et opplegg for å fange ledelsens interesse og engasjement for innkjøp. Difis konkrete forslag til grunnleggende styringsparametere gjør at man kan skaffe dokumentasjon som en toppleder simpelthen må se og la seg overbevise av.

Det dreier seg om å vise anskaffelsers bidrag til å oppnå virksomhetens mål, bli et strategisk virkemiddel og selvsagt en anerkjennelse av faget.  Det er jo for øvrig ikke småpenger innkjøperne forvalter – vanligvis ca. 1/3 av virksomhetens årsbudsjett. Likevel er det fremdeles mange innkjøpere som ikke har vunnet frem til ledelsens bord.

– Adm. dir. i NHO, Kristin Skogen Lund, sa på anskaffelseskonferansen “innkjøpere i offentlig sektor er verdiskapere.” Men innkjøpere er ikke flinke nok til å synliggjøre de verdiene de bidrar med, forteller seniorrådgiver Marius Langseth i Difi.

– Hva er forklaringen på det? 

Langseth sier utarbeidelse og rapportering av styringsparametere fortsatt er et umodent område for offentlige innkjøp. Han forteller at en nylig publisert PWC undersøkelse sier at bare 11 % av kommunale og 25 % av statlige virksomheter benytter måleindikatorer i stor eller svært stor grad. Den samme undersøkelsen viser også at de virksomhetene som har måleindikatorer i større grad, har en innkjøpsstrategi som er forankret i hele virksomheten.

12 grunnleggende styringsparametere

Svaret på hvordan komme i gang kan være et opplegg som Difi nylig har lansert. Det er et konkret forslag til 12 grunnleggende styringsparametere med formål å vise dokumentasjon som en toppleder simpelthen må se og la seg overbevise av. I «Vis verdien – ta i bruk styringsparametere for anskaffelser» har Difi utviklet styringsparametere på fire ulike områder: – prosess, digitalisering, effektivisering og bærekraft.

Samtidig presenteres en fremgangsmåte for hvordan komme i gang:

  1. Finn din virksomhets overordnede mål
  2. Velg ut tre til fem parametere som du kan knytte til din virksomhets overordnede mål
  3. Sett konkrete resultatmål på hver parameter i samarbeid med ledelsen
  4. Mål og rapporter resultatet til ledelsen regelmessig f.eks. hver måned eller kvartal
  5. Vis parametere og resultater i din virksomhets målstyringssystem

Et eksempel: Virksomheten har et overordnet mål om bærekraft. I denne gruppen er det tre enkeltparametere – leverandørdialog, miljø og sosiale forhold. For hver av disse – og liknende i de andre gruppene, er det gitt konkrete formler. Eksempelvis miljø, der man rett og slett deler «antall konkurranser med krav til miljø» på antall «konkurranser totalt». Enkelt, men en konkret melding til ledelsesmiljøet i virksomheten. Er miljø med i de overordnede mål i virksomheten, vil dette fortelle hvordan innkjøp bidrar – og gi signal om at det må tas grep dersom det bør bli bedre.

Hvor kan innkjøpere/ledere finner nærmere forklaring på styringsparameterne?

Praktiske eksempler som du kan ta i bruk på hver styringsparameter finner du på anskaffelser.no, opplyser seniorrådgiver Langseth.

Mer informasjon finner du på:

https://www.anskaffelser.no/verktoy/styringsparametere-anskaffelser

https://www.pwc.no/no/publikasjoner/pwc-sourcing-survey-rapport-2017.pdf

Bli den første til å kommentere på "Styringsparametere: – Dette vil sjefen være interessert i"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.