Tenk nytt, vent med å budsjettere offentlige prosjekter til forpliktende tilbud fra leverandører har kommet inn og forhandlinger er gjennomført. Først da kjenner oppdragsgiver det store bildet og kan gå til bevilgende myndigheter og fortelle hva det koster. Forslaget kommer fra Harald Alfsen, som er advokat og partner i Stiegler Advokatfirma AS. Bakgrunnen er de stadige historiene om store budsjettoverskridelser.
Den siste, kjente store kostnadsoverskridelser i offentlige sektor er knyttet til arbeidet med Oslos nye vannforsyning. Det dreier seg over flere milliarder.
Alfsen har ledet mange hundre offentlige anskaffelser siden 1994, med og uten budsjettsprekker. – Det er på tide å tenke nytt, er hans reaksjon på at så mange offentlige prosjekter stadig ryker på budsjett. I en artikkel på Dagens Næringsliv skriver han bl.a.:
– Et offentlig prosjekt som innebærer offentlige innkjøp, kan ikke budsjetteres før løsninger er valgt og tilbudene fra leverandører kommer inn. Så enkelt er det.
Skyve ut budsjettvedtaket
Løsningen må være å skyve budsjettvedtaket til forpliktende tilbud fra leverandører har kommet inn og forhandlinger er gjennomført. Da først har oppdragsgiver det store bildet:
- har valgt kontraktsstrategi fungert?
- er kostnader iht foreløpig estimat?
- har vi riktig fordeling av risiko?
- er kontraktsforbehold konsekvensberegnet?
- foreligger fremdrifts- eller endringsutfordringer?
Da først kan oppdragsgiver gå til bevilgende myndighet (sentralt eller lokalt) og fortelle hva prosjektet mest sannsynlig vil koste og når det blir ferdigstilt.
En slik modell vil utfordre gjeldende prinsipp om at leverandører som hovedregel ikke får betalt for tilbudsarbeidet. Det er mer enn rimelig at vi endrer holdningen til dette, fremholder han i artikkelen, og:
Godtgjørelse til leverandørene
– Jeg blir stadig overrasket over at leverandører er villig til å gi tilbud uten å få noen som helst godtgjørelse for det, knapt til å dekke portoen hadde de sendt tilbudet med posten. Mitt forslag er alltid å foreta en utsiling med prekvalifisering. Oppdragsgiver bestemmer selv hvor listen skal ligge. Normalt er det lurt å legge listen ganske høyt, slik at vi får med de best kvalifiserte. Deretter betaler man de leverandører som gir tilbud en redelig fast sum for de faktiske timekostnader de nedlegger i utarbeidelse av tilbudet.
Da er det også rimelig at oppdragsgiver kan benytte de forskjellige løsningsforslag til det endelige prosjekt. Praksis i dag er at oppdragsgivere har tilgang til veldig mange gode løsningsforslag uten å at tilbyderne har fått noe som helst godtgjørelse for det.
Bli den første til å kommentere på "Tenk nytt, slik kan overskridelses-spøkelset bli borte"