Seks statlige virksomheter er med i en pilot på dynamisk innkjøpsordning (DPS) som Statens innkjøpssenter iverksetter straks over nyåret. Det dreier seg om kurs- og konferansetjenester med eller uten overnatting, og piloten skal vare frem til 30. juni 2023. Dersom ordningen viser seg å være en suksess, kan det være aktuelt å utvide ordningen til å omfatte flere statlige virksomheter, heter det i kunngjøringen.
Disse seks skal være med i pilotordningen: Konkurransetilsynet, Stat-ped, Norsk helsenett, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, Statens vegvesen og Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ).
Statens innkjøpssenter vurderer det som nødvendig å få ordningen, med underliggende teknisk plattform, brukertestet for å sikre at konkurransene under ordningen fungerer tilfredsstillende både for oppdragsgivere og leverandører.
Suksess-kriterium
Dersom Statens innkjøpssenter anser pilotordningen som vellykket, vil en mulig utvidelse tidligst finne sted i 2. kvartal 2023, fremgår det av konkurransedokumentene. Dette kan innbefatte at ordningen nedlegges og etableres på nytt. En rask tilslutning og utlysning av konkurranser er et suksess-kriterium for å teste tilgjengelig funksjonalitet og for å få etablert en arbeidsprosess hos oppdragsgiverne.
Statens innkjøpssenter skal, opprette ordningen på vegne av oppdragsgiverne – og eie og forvalte den. Dette innebærer å fortløpende behandle søknader om deltakelse i ordningen fra interesserte leverandører, og å gi bistand til oppdragsgiverne under pilotperioden. Leverandørregisteret gir oppdragsgiverne en oversikt over hvilke leverandører som er kvalifisert i de ulike kategoriene, til enhver tid.
Leverandørregister
Statens innkjøpssenter etablerer den dynamiske innkjøpsordningen i KGV-verktøyet til EU-supply. Når nye leverandører er kvalifisert, vil leverandørregisteret automatisk oppdateres der. Pilotvirksomhetene må selv tilslutte seg avtalen ved hjelp av sitt eget KGV-verktøy før de deretter utlyser egne konkurranser under den dynamiske innkjøpsordningen.
Den enkelte oppdragsgiver med bestillende enhet vil selv være ansvarlig for gjennomføringen av konkurransen under ordningen, samt oppfølgingen av den enkelte kontrakt.
Start i januar
Kunngjøring av den dynamiske innkjøpsordning skal etter planen skje 2. desember, mens første frist for å levere søknad om kvalifisering i ordningen er satt til 6. januar. Så kommer melding om resultat av kvalifisering 16. januar, og ordningen på kurs- og konferansetjenester planlegges etablert og klar for anskaffelser 18. januar 2023
Statens Innkjøpssenter har i sin reisekategoristrategi for 2019–2024 identifisert hvilke avtaler på reiseområdet som burde prioriteres. Etablering av en dynamisk innkjøpsordning på kurs- og konferansetjenester er blant disse. Formålet med en DPS på kurs- og konferansetjenester er å bidra til mer effektive, standardiserte og digitaliserte innkjøpsprosesser innenfor innkjøpsområdet. Dette vil bidra til å dekke de statlige virksomheters behov for kurs- og konferansetjenester på en kostnadseffektiv måte med rask og enkel tilgang på tilbud fra et stort leverandørmarked skriver Statens innkjøpssenter i konkurransegrunnlaget. Ordningen vil også, heter det, tilrettelegge for økt konkurranse i markedet ved at alle kvalifiserte leverandører vil kunne konkurrere om det enkelte arrangement på like vilkår.
Bli den første til å kommentere på "Tester ut dynamisk innkjøpsordning for kurs- og konferansetjenester"