Det må etableres en kontinuerlig utviklings- og ta i bruk-prosess som kommer flere til gode, og som kan bidra til hurtigere innovasjonsprosesser, sier seniorrådgiver Hilde Sætertrø ved Nasjonalt program for leverandørutvikling. En kontinuerlig markedsdialog mellom offentlige oppdragsgivere og næringslivet kan være nøkkelen.
Leverandørutviklingsprogrammet er etablert for å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser. I løpet av programmets 12 års eksistens har utviklingen gått fra markedsdialog mellom oppdragsgiver(e) og leverandørmarkedet i forkant av enkeltutlysinger (initiert av den offentlige kunden), til hvordan leverandørsiden kan ta initiativ til kundedialog for å fortelle om gode, tilgjengelige løsninger, ofte benevnt som «omvendt markedsdialog». Sætertrø:
– Eksempler på «omvendte markedsdialoger» er når bygge- og entreprenørbransjen inviterer offentlige byggherrer til møteplasser for å fortelle om løsninger til utslippsfrie byggeplasser. Tilsvarende kan bransjer i helse/omsorgssektoren invitere til dialog og konferanser for å fortelle om mulige eksisterende og kommende løsninger innen f.eks. velferdsteknologi. Regelverket for offentlige anskaffelser hindrer ikke at vi kan ha opplyste leverandører og kunder som kjenner godt til hverandre, uten å utfordre grunnleggende anskaffelsesprinsippene som likebehandling og konkurranse.
Kontinuerlig markedsdialog i system
Markedsdialoger med initiativ enten fra offentlige oppdragsgivere eller bedrifter og bransjer kan utvikles til kontinuerlige markedsdialoger satt i system – med flere offentlige virksomheter på kundesiden og hele bransjer på leverandørsiden, foreslår Sætertrø.. Den raske teknologiske utviklingen og at vi har det travelt med å utvikle og ta i bruk nye og bedre løsninger, krever mer samarbeid. Det gjelder både på offentlig oppdragsgiverside og privat leverandørside, og ikke minst mellom disse.
Kontinuerlig dialog satt i system kan være en oppgave for aktører i «økosystemet» rundt offentlige anskaffelsesprosesser. Disse er bl.a. NHO, KS og Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), Innovasjon Norge og Forskningsrådet, i tillegg til regionale aktører i regionale økosystem. – Disse kan alle gjøre en del av jobben for å legge til rette for deling av informasjon og kunnskap som er viktig i anskaffelser, understreker hun.
Flere fordeler
«Kontinuerlig markedsdialog» kan bidra til mer samarbeid for effektivisering av innkjøpsarbeidet i de offentlige virksomhetene som sliter med for lav kapasitet og kompetanse. Det er ressurskrevende å orientere seg i markedet til enhver tid. Økt evne til dialog mellom kunde og leverandørsiden kan bidra til økt forståelse og felles språk når det gjelder behov og mulige løsninger. En fordel er også at det offentlige markedet blir lettere tilgjengelig for bedriftene, og dermed at flere offentlige kunder tar raskere i bruk løsninger som finnes, eller er på trappene.
Bli den første til å kommentere på "Tiden moden for å etablere kontinuerlige markedsdialoger"