Tromsø kommune har handlet på en rammeavtale som utløp for godt over et år siden. Men det er ikke den eneste saken som har vært egnet til å ytterligere stille spørsmål med kommunens etterlevelse av regler for offentlige anskaffelser, skriver K-sekretariatet til kommunens kontrollutvalg. Heller ikke er kontrollutvalget fornøyd med administrasjonens svar og reaksjoner på sine påpekninger. Resultatet er en forvaltningsrevisjon av kommunens anskaffelsespraksis.
I en henvendelse hevder en leverandør av avanserte printere at kommunen handler på en avtale som gikk ut for godt over et års tid siden. Det førte til at sekretariatet til kommunens kontrollutvalg – K-sekretariatet – stilte spørsmål til kommune-administrasjonen om det virkelig var slik at det har vært foretatt innkjøp uten at dette er dekket av gyldig rammeavtale?
Kommunen har benytte tjenestene fra leverandør etter utløp av opprinnelig kontraktsperiode, heter det i svaret fra administrasjonen. Det jobbes for tiden med ny konkurranse, som skal kunngjøres i løpet november 2021.
Dratt ut i tid
Det jobbes aktivt med nevnte anskaffelse, og seksjon for anskaffelser (kategori IT) prioriterer anskaffelsen. Det er en komplisert anskaffelse, og det har krevd mye arbeid. Det er meget beklagelig at prosessen har dratt ut i tid, skriver administrasjonen i en e-post til leverandøren som har henvendt seg til kommunen.
Men det er ikke første gang Tromsø kommune er i kontrollutvalgets søkelys når det gjelder anskaffelsespraksis. Offentlige anskaffelser har vært tema i store og små saker som har vært behandlet i kontrollutvalget. En forvaltningsrevisjonsrapport om kjøp av konsulenttjenester som ble behandlet i kontrollutvalget 13.11.2019, og som avdekket store svakheter ble ikke fulgt opp innen de frister som kommunestyret satt. Første svar fra kommunedirektøren ble i tillegg funnet klart mangelfullt og saken måtte tilbake til kommunestyret. Forvaltningsrevisjoner er «ferskvare», og de funn som avdekkes krever ofte snarlig oppfølgning og tiltak for å forhindre gjentakende feil, skriver K-sekretariatet til kontrollutvalget, og:
Dukket opp nye saker
– I tillegg har det parallelt med frister for svar på forvaltningsrevisjonen dukket opp nye saker som har vært egnet til å ytterligere stille spørsmål med kommunens etterlevelse av regler for offentlige anskaffelser.
Ifølge avisen iTromsø er resultatet at Kontrollutvalget nå har iverksatt en forvaltningsrevisjon av kommunens etterlevelse av regler for rammeavtaler, og det har gitt administrasjonen ordre om å løse saken snarest. KomRev NORD har bedt om en vurdering av hvor stort beløp det er handlet for, samt en vurdering av hvilken risiko dette innebærer for kommunen dersom de klages inn for KOFA i denne saken.
Bli den første til å kommentere på "Tromsøs anskaffelser skal ettergås i sømmene"