Uavhengig tilsyn i offentlige innkjøp (I): Kan bidra til økt kompetanse for innkjøper

Anbud365: Uavhengig tilsyn i offentlige kontrakter (I) Kan bidra til økt kompetanse for innkjøperSkaaret-konsernet har om lag 350 ansatte og består av selskapene Skaaret Landskap, Skaaret Eiendom, SL Stenlegging og Holtsmark Golf Eiendomsselskap. Hovedvirksomheten knytter seg til anleggsgartnerarbeid, der de er totalentreprenør for landskaps- og uteanlegg i Stor-Oslo. Ekspertisen spenner vidt, fra offentlige plasser, gateløp og byrom, til idrettsanlegg, parker, kirkegårder, skolegårder, barnehager, takhager og mye mer. Oppdragsgivere er i all hovedsak offentlige aktører. Forretningskonsept er å øke verdien på oppdragsgiveres uteanlegg ved å levere faglig høy kvalitet, bærekraftige løsninger og lang levetid. Ved å være bransjeledende på organisasjonsutvikling og fagmiljø skal konsernet være den foretrukne totalleverandøren i grøntanleggsbransjen. På bildet: Vaar Havnelid, Ansvarlig for HR og juridisk, Skaaret-konsern.

Skriv ut artikkelen

(Roger Bang Eie) – Vi er positive til at Konkurransetilsynet skal kunne ilegge overtredelsesgebyr ved ulovlige direkteanskaffelser. Det forteller Vaar Havnelid, ansvarlig for HR og juridisk i Skaaret-konsernet til Anbud365 – når vi ber om kommentarer til Anskaffelsesutvalgets forslag til et uavhengig tilsynsorgan, for å sikre konkurranse om offentlige kontrakter. – Dette vil kunne bidra til å øke offentlig innkjøpers kompetanse knyttet til anskaffelsesregelverket.

Norge skiller seg fra flere av de andre landene i Norden ved ikke å ha et eget tilsyn med myndighet til å innhente opplysninger fra både oppdragsgivere og leverandører for å vurdere om anskaffelsesreglene er overholdt. Anskaffelsesutvalgets, delutredning 2, foreslår et uavhengig tilsynsorgan for å sikre konkurranse om offentlige kontrakter, og da særlig for å bekjempe ulovlige direkteanskaffelser. Dagens kandidat: Vaar Havnelid – Ansvarlig for Juridisk og HR i Skaaret konsernet.

Vaar Havnelid – Ansvarlig for avdelingen for Juridisk og HR i Skaaret-konsernet. Jobbet i Skaaret i 4 år. Har master i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo fra 2012, samt en MBA fra Nord Universitet.

Anbud365: Er det behov for et eget tilsyn for å sikre at oppdragsgivere overholder kunngjøringsplikten, slik som Anskaffelsesutvalget foreslår? Hvorfor?

Havnelid: For å sikre en god og rettferdig konkurranse i offentlige anbud, er vår oppfatning som entreprenør at det vil være hensiktsmessig med et eget tilsyn for å sikre at oppdragsgivere overholder kunngjøringsplikten. Dette for å sikre en rettferdig anskaffelsesprosess, der alle aktuelle tilbydere får anledning til å delta på like vilkår.

Anbud365: Hva tenker du om at det er Konkurransetilsynet som eventuelt får rollen med å føre tilsyn? Hvorfor? Hvilke konsekvenser ser du for deg?    

Havnelid: Vi ser positivt på at det er et selvstendig organ som Konkurransetilsynet som får rollen med å føre tilsyn. Dette forutsetter imidlertid at det settes av tilstrekkelig med ressurser hos Konkurransetilsynet til dette, samt at Konkurransetilsynet har tilstrekkelig kunnskap knyttet til anskaffelsesregelverket.

For å kunne få til et godt tilsyn, er min mening at det blir helt avgjørende med tilgjengelig kapasitet/ressurser med god kunnskap for å kunne få til et godt tilsyn. Dersom dette ikke er på plass, vil det kunne bidra til store forsinkelser i anbudsprosesser som også vil kunne gå ut over både offentlig innkjøper og entreprenører.

Anbud365: Hva tenker du om at alle og enhver som mener at en offentlig oppdragsgiver har foretatt en ulovlig direkteanskaffelse, skal kunne fremsette klage til Konkurransetilsynet anonymt?

Havnelid: På den ene side, kan det være positivt med en anonym klage, da mange entreprenører ofte kvier seg for å sende inn en klage på en offentlig oppdragsgiver. Dette med tanke på fremtidige konkurranser og samarbeid.

På den annen side, vil en mulighet til å fremsette anonyme klager kunne medføre en betydelig økning i antall klager, noe som igjen vil kunne få store tidsmessige konsekvenser for gjennomføringen av anbudsprosessene.

Jeg tror derfor det blir viktig med en silingsordning hos Konkurransetilsynet, slik at åpenbare grunnløse klager på en rask og effektiv måte kan avvises. Igjen vil det her være avgjørende med tilstrekkelig kunnskap og kapasitet hos Konkurransetilsynet.

Anbud365: Hva tenker du om at Konkurransetilsynet skal kunne ilegge overtredelsesgebyr ved ulovlige direkteanskaffelser. Slike vedtak skal kunne klages til og overprøves av Kofa? Er det fornuftig, vil ikke Kofa lett drukne i klager fra oppdragsgivere?

Havnelid: Vi ser positivt på at Konkurransetilsynet skal kunne ilegge overtredelsesgebyr ved ulovlige direkteanskaffelser. Dette vil kunne bidra til å øke offentlig innkjøpers kompetanse knyttet til anskaffelsesregelverket. Ved klage over slike vedtak til KOFA, vil dette kunne medføre en betydelig økning av innkomne saker for KOFA. Her også, blir det derfor viktig med høy grad av kompetanse hos Konkurransetilsynet, slik at sakene gjennomgår en god behandling i første instans.

Bli den første til å kommentere på "Uavhengig tilsyn i offentlige innkjøp (I): Kan bidra til økt kompetanse for innkjøper"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.