For snart halvannet år siden dumpet en knusende revisjonsrapport ned i fanget på politikere og administrasjon i Arendal kommune. Det gjaldt kommunens anskaffelsespraksis. Sju krav til skjerping ble vedtatt i bystyret kort tid etter, og tidligere i år rapporterte kommunedirektør om aktuelle grep. Men kommunens kontrollutvalg er utålmodig og har nå sendt et varsel til bystyret: Mange av svakhetene som ble påpekt, er ennå ikke tatt tak på tilfredsstillende måte av kommunedirektøren, heter det.
Bystyret behandlet og gjorde vedtak knyttet til forvaltningsrevisjonen om offentlige anskaffelser i mai i fjor. I juni i år tok kontrollutvalget i Arendal tak i oppfølgingen av bystyrets vedtak fra den gang. Og de gjorde vedtak i form av en melding til bystyret:
Melding til bystyret
Kontrollutvalget vil gjøre bystyret oppmerksom på at mange av de svakhetene som ble påpekt av Sørlandet kommunerevisjon IKS i forvaltningsrevisjonen av offentlige anskaffelser i Arendal kommune i 2024, ennå ikke er tatt tak i på tilfredsstillende måte av kommunedirektøren. Dette ser kontrollutvalget som bekymringsfullt, ikke minst med tanke på den svake økonomistyringen dette gir signal om.
I tillegg bad utvalget om at meldingen ble lagt frem for bystyret så snart som mulig. Og på kartet til bystyremøtet 28.august er meldingen fra kontrollutvalget på plass.
Marsjordre i sju punkter
Bystyret tok i sitt maimøte i fjor rapporten «Offentlige anskaffelser i Arendal kommune til orientering», og bad kommunedirektøren:
1. ta stilling til videre bruk av rammeavtaler hvor avtalens samlede verdi er oversteget,
2. etablere systemer som kan sikre en tilstrekkelig overvåking av kommunens rammeavtaler når det kommer til de samlede avrop og avtalens restverdi,
3. etablere en systematisk tilnærming til innkjøpsarbeidet, hvor lederforankring gis tilstrekkelig oppmerksomhet,
4. sikre at ledere med delegert myndighet vurderer innkjøpsstruktur, herunder kompetanse, roller, ansvar og myndighet knyttet til offentlige anskaffelser,
5. vurdere etablering av maler og sjekklister for praktisk bruk i sektorene og foretakene,
6. videreføre arbeidet med å styrke den sentrale innkjøpsfunksjonens kapasitet til å imøtekomme kommunens behov for faglig støtte, og
7. vurdere å utarbeide en årlig innkjøpsrapport til bystyret som viser oppfølging av anskaffelsesstrategien.
Redegjørelse
Bystyret bad også kommunedirektøren om å gi en kortfattet skriftlig og tilhørende muntlig tilbakemelding til kontrollutvalget senest til deres oktobermøte i 2024 om de tiltak som er satt i verk for å følge opp vedtaket og revisjonens anbefalinger. Kommunedirektørens tilbakemelding kom først ut i 2025.
I tilbakemeldingen ble det varslet krafttak på anskaffelsesfronten. Kompetansen skal opp, likeledes kapasiteten, og, ikke minst: Kontrollen med og oppfølgingen av rammeavtaler skal opp mange hakk. De som har med anskaffelser å gjøre i kommunen, skal dessuten involveres i kommunens budsjettarbeid.
Det var en knusende revisjonsrapport som kom fra Sørlandet kommunerevisjon. Revisjonen avdekket at kommunen har vesentlige utfordringer på flere områder. Ikke minst av omdømmemessig karakter.
Bli den første til å kommentere på "Utålmodige Arendals-politikere krever fortgang i opprydding etter anskaffelses-kritikk"