Veiledning til menneskerettighets-krav – «bukken som passer havresekken»?

Anbud365: Veiledning til menneskerettighets-krav – «bukken som passer havresekken»RørNorge har avgitt høringssvar til forslag til standardformulerte kontraktsvilkår, krav og kriterier for å fremme grunnleggende menneskerettigheter ved anskaffelser av høyrisikoprodukter i henhold til LOA §5. På bildet: Adm.dir. Marianne W. Røiseland i RørNorge (Rørentreprenørene Norge) (foto: Ilja Hendel).

Skriv ut artikkelen

Det oppleves som underlig at Etisk Handel Norge og DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) sammen lager veiledning til menneskerettighets-krav i offentlige anskaffelser. Rørleggerorganisasjonen RørNorge tar til orde for å vurdere om dette kan ha karakter av å være “bukken som passer havresekken”, ifølge et høringssvar de har avgitt.

RørNorge er bransjeorganisasjonen for 630 rørleggerbedrifter i Norge, som samlet omsetter for 23 mrd. I 2024 har 53 av medlemsbedriftene direkte forpliktelser i forhold til Åpenhetsloven. Høringssvaret gjelder forslag til standardformulerte kontraktsvilkår, krav og kriterier for å fremme grunnleggende menneskerettigheter ved anskaffelser av høyrisikoprodukter i henhold til LOA §5. Det er Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og Etisk handel Norge (EHN) som står bak høringsutkastet.

Bukk og havresekk

Det heter i svaret at det oppleves underlig at Etisk Handel og DFØ sammen utarbeider forslag til veiledning. – I denne sammenheng er Etisk Handel også en aktør som har kommersielle interesser av å sertifisere og gi råd til bedrifter i utarbeidelse av rapporter knyttet til åpenhetsloven. Til tross for Etisk Handels svært gode intensjoner, må det vurderes om dette kan ha karakter av å være “bukken som passer havresekken”, påpeker RørNorge.

Selv om mindre bedrifter ikke er direkte forpliktet under Åpenhetsloven, blir de ofte indirekte berørt gjennom oppdrag som underentreprenører til forpliktede bedrifter. RørNorge mener det er behov for tydeligere retningslinjer for hvilken informasjon større bedrifter kan kreve fra mindre leverandører.

Lengre enn hva loven krever

– Loven presiserer at kravene skal være «forholdsmessige», skriver organisasjonen, men i praksis ser vi at store bedrifter og byggherrer ofte benytter de samme omfattende spørreskjemaene for små og store aktører. Dette bør reguleres bedre for å sikre rimelige krav.

Og RørNorge legger til at forslaget til regelverk fra DFØ/Etisk Handel synes å gå lengre enn det loven krever, uten at dette i særlig grad problematiseres. Det er krevende at ulike offentlige aktører tolker det samme regelverket ulikt, poengteres det i høringssvaret..

Bøteregime og merkeordning

Også det foreslåtte bøteregimet får kritikk fra RørNorge: Regimet ser ut til å være i tillegg til det Regjeringen gjennom Barne- og familiedepartementet har satt. – Forslaget i veileder kan tolkes dithen at oppdragsgiver, altså offentlige innkjøpere, skyver ansvaret nedover i kjeden. Dette vil være svært uheldig. Vi oppfordrer DFØ til å koordinere veilederen med Forbrukertilsynet og øvrige offentlige instanser, heter det.

Organisasjonen mener dessuten at forslaget fra Etisk Handel og DFØ om å innføre merkeordning fremstår som dårlig utredet og konsekvensvurdert. En slik ordning bør utredes av nøytral aktør og myndighetene samlet. En merkevareordning vil for øvrig ikke løse problemet på det nivået som skisseres i veiledere.

Dokumentasjonsnivå

RørNorge viser i den forbindelse til en rørleggebedrift i Trøndelag som av hovedentreprenør bedt om å dokumentere varehandelen på produktnivå over en kortere periode (3. kvartal). Et konsulentbyrå hjalp i én måned bedriften med å rapportere 1300-1400 produkter. Det sier seg selv at dette er ekstremt fordyrende før informasjonen er digitalisert, heter det. Å kreve dokumentasjon på det nivået DFØ i samarbeid med Etisk Handel synes å legge opp til bør kostnads- og effektberegnes.

Bli den første til å kommentere på "Veiledning til menneskerettighets-krav – «bukken som passer havresekken»?"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*