For å ivareta nasjonal sikkerhet og beredskap er det ofte nødvendig å forbeholde noen anskaffelser nasjonale leverandører, skriver Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSi) i sitt høringssvar til Anskaffelsesutvalget. Samtidig ber foreningen om nødvendig forankring og dokumentasjon for utvalgets argumenter mot å legge til rette for lokale virksomheter og lokalt næringsliv. FSi understreker dessuten at norske myndigheter må bli klar over handlingsrommet som eksisterende regelverk faktisk gir og benytte seg av dette for å fremme ivaretakelsen av nasjonal sikkerhet og beredskap.
FSi peker i sitt høringssvar til Anskaffelsesutvalget på det er viktig å integrere sikkerhets- og beredskapshensyn i offentlige anskaffelsesprosesser. Dette er avgjørende for å beskytte nasjonal sikkerhet og sikre kontinuiteten i samfunnskritiske tjenester.
Strid med Totalberedskapskommisjonen
FSi er positive til tiltakene og forslag til regelendringene som utvalget har foreslått, men har samtidig behov for å påpeke at utvalgets oppfatning om at dagens regelverk er tilstrekkelig til å ivareta sikkerhets- og beredskapshensyn direkte strider mot funnene gjort av Totalberedskapskommisjonen i 2021. Totalberedskapskommisjonen har trukket fram at å bruke lokale virksomheter og lokalt næringsliv er et viktig beredskapstiltak i krisetid samt for å ivareta nasjonal beredskap og forsyningssikkerhet.
For å ivareta nasjonal sikkerhet og beredskap er det ofte nødvendig å forbeholde noen anskaffelser nasjonale leverandører, skriver FSi og etterlyser nødvendig forankring og dokumentasjon for utvalgets motargumenter for å legge til rette for lokale virksomheter og lokalt næringsliv.
Står i veien
I forlengelsen vil FSi fremheve at anskaffelsesregelverkets hovedregel om kontrakter på maksimalt fire år for rammeavtaler står i veien for både operasjonell langsiktighet og finansiell forutsigbarhet. Dette aktualiserer bruken av EØS-avtalen artikkel 123, som angir at forsvarssektoren kan gjøre helt eller delvis unntak fra anskaffelsesregelverket dersom vilkårene i artikkel 123 bokstav a), b) eller c) er oppfylt. Norge er fremdeles ekstra restriktiv med å benytte seg av disse unntakene, fremholder FSi,, sammenlignet med andre europeiske land. FSI ser behovet for å fremme industriens prinsipielle standpunkt til forsvarssektoren med fokus på særlig industrisamarbeidsavtaler med hjemmel i EØS-avtalen art. 123.
Den største begrensningen
FSi er enige med utvalget om at norske myndigheter må bli klar over handlingsrommet som eksisterende regelverk faktisk gir og benytte seg av dette for å fremme ivaretakelsen av nasjonal sikkerhet og beredskap. Derfor etterlyser FSi at anskaffelsesutvalget bruker muligheten til å gi aktørene i markedet og beslutningstakerne trygghet til å ta i bruk handlingsrommet som utvalget påstår allerede ligger i regelverket. Sterkere politiske signaler og føringer er særlig nødvendig i relasjon til EØS-avtalen art. 123 hvor FSi oppfatter at det er utfordringer knyttet til evnen til å praktisere bestemmelsen som utgjør den største begrensningen i praksis. En økt bruk av EØS-avtalen art. 123 vil ikke være i strid med EØS-retten så lenge vilkårene for anvendelse er oppfylt.konstaterer foreningen.
Bli den første til å kommentere på "Viktig for nasjonal sikkerhet at noen kontrakter forbeholdes nasjonale leverandører"