En av Norges kraftigste innovasjonsmotorer jakter nå profesjonell kommunikasjonshjelp. Det er Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP) som vil skaffe seg mer oppmerksomhet om innovative anskaffelser. På et dialogmøte 20. august ønsker programmet å høre mulige leverandørers syn på de problemstillinger som LUP baler med på kommunikasjonssiden. Innspillene fra leverandørene skal bidra til et mest mulig treffsikkert konkurransegrunnlag i høstens planlagte anskaffelse av kommunikasjonstjenester.
I styringsdokumentet til LUP for perioden 2020-2024 er ett av tjenestemålene: Mer oppmerksomhet – for innovative anskaffelser, leverandører og deres løsninger og for LUP sitt bidrag i prosessen.
Erfaring fra arbeidet har vist at det å arbeide for å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser virker. I en tiårsperiode fra 2010 har det blitt gjennomført rundt 200 pilot- og eksempelprosesser. Evalueringer har vist at programmets aktiviteter gir spredningseffekter, flere offentlige virksomheter tar det i bruk, og innovasjonshøyden øker. En europeisk studie gjennomført av PWC i 2020 plasserer Norge helt på toppen når det gjelder bruk av innovative offentlige anskaffelser.
I 2020-utgaven av modenhetsundersøkelsene i regi av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) kommer det imidlertid frem at de fleste offentlige virksomhetene svarer i liten grad eller svært liten grad når det gjelder om de vurderer prosedyrer som legger til rette for innovasjon eller om de bruker innovative anskaffelser for å løse samfunnsutfordringer.
Dialogmøte 20. august
LUP har invitert til digitalt dialogmøte 20. august fordi programmet planlegger å lyse ut en konkurranse for kjøp av tjeneste for utforming av ny kommunikasjonsstrategi og -rådgivning. På møtet skal LUPs behov for tjenesten presenteres, og markedet skal motiveres til å komme med spennende innspill. Innkjøp planlegges i høst – med unntak av produksjonsarbeid som vil gjelde fra 2022. Innsikten fra dialogen med leverandørene planlegges brukt til å utforme et best mulig konkurransegrunnlag for den påfølgende anskaffelsen.
Kommunikasjonsarbeidet vårt så langt har vært mye bra, heter det i invitasjonen til dialogmøtet, men fortsatt en del ugjort. Arbeidet må «henge sammen med» programbeskrivelsen vår og hjelpe oss mot å nå våre mål. LUP har en bred målgruppe – som skal nås med mye informasjon, i mange ulike flater og med riktig «timing». En plan mangler – hvem gjør hva, når og hvordan, og hvorfor gjør vi det? Og LUP har ulik kompetanse internt og samtlige i teamet trenger faglig påfyll og støtte for å øke kapasitet og treffsikkerhet.
Årsak til dårlig samvittighet
Slik beskrives dagens status på kommunikasjonsområdet: Samtlige i teamet er mer eller mindre selvlærte (learning by doing) med ønske om å gjøre en god jobb. For mange er kommunikasjonsoppgavene nokså krevende, og ofte en årsak til dårlig samvittighet for alt som burde vært gjort.
For å lykkes med LUPs måloppnåelse må balansegangen mellom kommunikasjonsbehov i det operative, og det strategiske arbeidet finnes, fremheves det notatet til dialogmøtet. Ønsket er at det skal være enkelt å utføre kommunikasjonsoppgaver samtidig som vi lykkes med å nå våre målgrupper.
Bli den første til å kommentere på "Vil ha mer oppmerksomhet om innovative anskaffelser, jakter proff kommunikasjonshjelp"