Ville ikke kommentere ekspert-utsagn om 30% vektingen

Anbud365: Ville ikke kommentere ekspert-utsagn om 30% vektingenFra venstre: Arne Røksund, president i EFTAs overvåkingsorgan, Robert Myhre, juridisk rådgiver og Cecilie Myrseth, næringsminister (fotos: EFTAs overvåkingsorgan, privat og NFD).

Skriv ut artikkelen

En anskaffelsesekspert hevdet i en artikkel på Anbud365 at det rigide forskriftskravet om 30% vekting av klima- og miljøkrav endrer det materielle innholdet i dagens anskaffelseslov. Forskriften fjerner det faglige «kan-skjønnet» i loven, heter det. Anbud365 bad Nærings- og fiskeridepartementet og EFTAs overvåkingsorgan (ESA) kommentere dette. Begge takket høflig nei.

Et spenningsmoment i forbindelse med Stortingets behandling av forslaget til endringer i lov om offentlige anskaffelser er om kravet om minimum 30% vekting av klima- og miljøkrav (FOA § 7-9) også er med når stortingspresidenten klubber saken ferdigdebattert 9. desember.

Artikkelen

På Anbud365 nylig brakte vi artikkelen «Hvorfor alle tar feil om miljøregelen i forskriften. Det egentlige EØS-problemet». Den var skrevet av Robert Myhre, juridisk rådgiver og kursleder i Forum for offentlige anskaffelser, og tidligere sekretariatsleder i KOFA. Innledningsvis heter det i artikkelen:

«Debatten om anskaffelsesforskriftens (FOA) § 7-9 har til nå sentrert seg om et viktig, men ufullstendig, premiss: Hvorvidt forskriften har tilstrekkelig hjemmel i lov om offentlige anskaffelser (LOA) § 5.

FOA §7-9 pålegger oppdragsgivere å vekte klima- og miljøhensyn med minimum 30 prosent i de fleste anskaffelser. Flere har korrekt påpekt at dette rigide kravet ser ut til å endre det materielle innholdet i loven. LOA § 5 gir nemlig oppdragsgiver et faglig “kan-skjønn” til å vurdere hvordan miljøhensyn best ivaretas. Forskriften fjerner dette skjønnet.

Dette er kjernen. Men det er påfallende hvordan debatten stopper der, ved det interne norske motsetningsforholdet. Man ser symptomet – konflikten mellom lov og forskrift – uten å bruke det verktøyet som gjør diagnosen endelig».

Og …: «Man trenger ikke grave dypt i 20 år gammel rettspraksis for å se feilen. Det holder å lese den klare ordlyden i det gjeldende anskaffelsesdirektivet (2014/24/EU)».

Kommentarer

Anbud365 inviterte Nærings- og fiskeridepartementet om en kommentar til artikkelen, og fikk dette svaret «Departementet takker nei til å kommentere innlegget».

Også EFTAs overvåkingsorgan (ESA) ble invitert til å kommentere. Derfra var svaret slik: «Vi har ikke tatt en juridisk vurdering basert på uttalelsene til Myhre og kan da heller ikke kommentere disse.».

Bli den første til å kommentere på "Ville ikke kommentere ekspert-utsagn om 30% vektingen"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*