Null- og lavutslippsfly er under utvikling, men vil ikke være tilgjengelige når neste kontraktsperioden for statlig finansierte regionale flyruter tar til. Derfor anbefales å gjenta formuleringer fra dagens avtaler, nemlig en oppfordring til å ta i bruk slike fly. Regjeringen ønsker å bruke anskaffelser til å fremme bruk av klima- og miljøvennlige løsninger. Dette er konklusjonen i en utredning fra Oslo Economics.
I 2027 utløper de nåværende FOT-kontraktene for ti regionale ruteflyvninger i Sør-Norge. På oppdrag for Samferdselsdepartementet har Oslo Economics, i samarbeid med Norconsult, utredet relevante forhold for fastsettelsen av nye forpliktelser til offentlig tjenesteytelse for perioden 2027–2031: «Utredning av statens kjøp av regionale flyruter i Sør-Norge», som, nå er sendt ut på høring.
Klima- og miljøhensyn
Utredningen inneholder i tillegg vurderinger av om, og eventuelt hvordan, det er formålstjenlig å ta klima- og miljøhensyn i anskaffelsen, samt hvordan staten kan innrette konkurransen for å begrense statens utgifter sett hen til målene med konkurransen.
Regjeringen ønsker å bruke anskaffelser til å fremme bruk av klima- og miljøvennlige løsninger. Oslo Economics har derfor vurdert om det er insentiver, utover allerede eksisterende klima- og miljøbestemmelser, som bør tas inn i kontraktene for å redusere utslipp, innfase ny teknologi og/eller øke bruken av bærekraftig flydrivstoff.
Ikke tilgjengelig
Det har ikke vært stilt miljøkrav i de tidligere FOT-konkurransene, heter det. Begrunnelsen har vært manglende konkurranse også uten slike krav, samt at null- og lavutslippsteknologi ikke har vært tilgjengelig. I konkurransegrunnlaget har imidlertid operatørene blitt oppfordret til å ta i bruk null- og lavutslippsteknologi, og til å gå i dialog med departementet om løsninger blir tilgjengelig i løpet av kontraktsperioden.
– Vi vurderer at en slik oppfordring bør videreføres i den neste anskaffelsen. Null- og lavutslippsfly som kan tas i bruk på FOT-rutene, er under utvikling, men vil ikke være tilgjengelig til oppstart av neste kontraktsperiode, konkluderer Oslo Economics.
Ikke pålegge operatørene
Bærekraftig flydrivstoff (SAF) er ikke å regne som null- og lavutslippsteknologi, men er viktig for å redusere luftfartens klimagassutslipp, fremgår det av utredningen. Norge var det første landet i verden som innførte et omsetningskrav for SAF, og fra 1. januar øker omsetningskravet fra 0,5 til 2%. Oslo Economics skriver:
– Om Samferdselsdepartementet ønsker å redusere utslippene til FOT-rutene gjennom bruk av SAF som går utover det generelle omsetningskravet, vurderer vi det som mer effektivt at departementet selv finansierer kjøp av SAF gjennom book and claim-systemet, heller enn å pålegge operatørene å gjøre det. Pålegges operatørene særkrav til SAF, vil kostnadene uansett videreføres til staten, men med et risikopåslag.
Bli den første til å kommentere på "Anbefaler ikke krav om null- og lavutslippsfly i neste regionale flyrute-anskaffelse"