For litt over fem år siden var de gründerbedrift med norske offentlige virksomheter som aktuelle kunder for sin produktportefølje med skybaserte plattform for verktøy til effektivisering og digitalisering av innkjøp. Ignite Procurement er i dag – med gode attester fra store, norske offentlige virksomheter, blitt så internasjonale at over halvparten av deres årlige inntekter kommer fra utlandet. Og nå er det offentlig sektor i Storbritannia som skal «angripes» – via deltakelse i et eksklusivt britisk program som skal hjelpe oppstartsbedrifter med kompetanse og nettverk til bruk for å kapre britiske, offentlige kunder.
Også på vårens liste over de 25 mest leste artiklene blant de ca. 440 publiserte på Anbud365 finner vi et oppslag om Ignite Procurement – et gründerselskap på vei opp i verden. De startet opp i 2017 og kan nå notere seg for om lag 60 ansatte, hvorav et kontor i Polen med et fullt produktteam på seks medarbeidere. Årlig inntekt (i det vesentligste lisensinntekter) har hatt en vekst på nesten 150% de siste 12 månedene og har nå passert 20 MNOK.
Adm. dir Sigbjørn Nome forteller til Anbud365 at halvparten av inntektene nå kommer fra utenlandske engasjementer, og: – Våre ambisjoner er å fortsette å øke inntektene fremover i høyt tempo. Samtidig må vi erkjenne at vi ikke hadde nådd målene i vår ambisiøse vekstplan uten å satse både mot det privat og offentlig sektor. Med en satsing kun mot det offentlige ville vi nok ikke klart å få rask nok vekst.
Går internasjonalt
Produktene deres er verktøy basert på skybasert plattform for å effektivisere og utvikle offentlige innkjøp. Norge er fremdeles et viktig marked for Ignite Procurement, men produkt-porteføljen slår også an i stor grad utenfor fedrelandets grenser. Selv om dimensjonene f.eks. i Tyskland og Storbritannia er vesentlig større enn her hjemme, er det tross alt – stort sett – det samme det offentlige kjøper inn. Og behovet for effektivisering og digitalisering likedan. Nome:
– Tyskland har vært et fokusområde for oss siden 2021, og vi har fått flere tyske kunder. Sist ut er et tysk konsern med ~150 milliarder NOK i omsetning på tvers av 80 land. Vi har også fått en global avtale med et av verdens største konsulentselskap som ruller sine kunder på vår løsning.
Start-up-program
I Storbritannia er de via en av sine investors kommet inn på et start-up-program i regi av public.io. Programmet skal hjelpe innovative selskaper til å bidra til omstilling av offentlige sektor i Storbritannia. Ignite Procurement er ett av to norske selskaper som har passert nåløyet, og for kort tid siden publiserte public.io sin liste over 34 oppstart-selskaper som har vært heldig og fått en fot innenfor. Godt over 180 selskaper verden over ville gjerne være med i programmet.
– Gjennom deltakelse her får vi kompetanse og nettverk som setter oss i stand til å kunne konkurrere om store, britiske kontrakter innenfor en lang rekke tjenesteområder, fremhever Nome. Vi får dialog med offentlige sektor og kan synliggjøre den verdiøkning bruk av våre produkter kan bety. De gode tilbakemeldingene fra våre norske kunder gjorde sitt til at vi lyktes å komme med på programmet.
Avtale med Skatteetaten
I tillegg signerte Ignite Procurement rett før sommeren en avtale med Skatteetaten. Skatteetaten har hatt et anbud på spendanalyseløsning ute, og har gjort en grundig evaluering av markedet og de fire tilbudene de fikk tilsendt, og endte opp med å gå for Ignite Procurement som sin samarbeidspartner. Nome forteller at de skal sette i gang implementeringen i august, og støtte Skatteetaten i sin reise på å bli mer datadrevet og faktabasert på innkjøpsområdet. Avtalen har en verdi på rundt en million kroner. Skatteetaten er en av flere offentlige aktører som har signert med Ignite det siste perioden. Noen av de andre aktørene er Tolletaten, Ålesund kommune og Miljødirektoratet.
Til tross for at kapitalmarkedet har strammet til det siste året, kan Nome opplyse at Ignite gjennomført en emisjon der de hentet inn 68 MNOK i kapital. – Dette gir oss de nødvendige midlene som gjør at vi skal kunne fortsette vår reise med å bygge den ledende plattformen for strategisk innkjøp.
Nøkkelfaktorer for suksess
Anbud365 ber Nome om å oppsummere hva som er nøkkelfaktorene bak suksessen:
- Viktigst er å ha et godt produkt som løser faktiske behov for offentlig sektor. Vi har sett hvilken kraft som ligger i å få bedre transparens på innkjøpet, leverandørene og kontrakter, både med tanke på å sikre compliance i henhold til regelverket, men også for å kunne spare det offentlige for store beløp
- Mot både privat og offentlig sektor er vi proaktiv og tar kontakt med dem for å introdusere oss og hvordan en løsning som vår kan bidra med å løse deres behov på innkjøp
- Vi investerer godt med tid i å levere gjennomarbeide svar på anbudsdokumentene
- Man må ta høyde for at offentlige prosesser tar lang tid, så det lønner seg å ha tålmodighet og ha flere i prosess samtidig. Eksempelvis er det nå 3 år siden vi var i kontakt med Skatteetaten første gang.
Bli den første til å kommentere på "Gründerbedrift for fem år siden – nå internasjonal aktør med digital innkjøpsløsning"