To kinesiske selskaper samt et spansk med kinesiske eiere har meldt sin interesse for å bygge E8 i Tromsø. Det har vakt til live skepsisen mot å slippe utenlandske selskaper, spesielt kinesiske, inn i store infrastrukturutbygginger her til lands. Det kan utvikle seg til et sikkerhetsmessig problem, sier leder i Norges offisers- og spesialistforbund, Torbjørn Bongo. Også Los distriktssekretær i nord, Synnøve Søndergaard, reiser en advarende pekefinger.
Nordlys og nord24.no har skrevet om denne saken.
I februar-mars neste år blir det etter planen klart hvem som skal bygge en ny parsell på E8 i nord. Seks selskaper har meldt seg på i konkurransen om å bli prekvalifisert for prosjektet som har en totalramme på rundt to mrd. To norske entreprenører, et svensk selskap, et spansk – med kinesiske eiere, og ytterligere to kinesiske selskaper kjemper om jobben.
Sp-leder og nåværende finansminister, Trygve Slagsvold Vedum, mente for et par tre år siden i VG at det er svært uklokt at store norske samferdselsprosjekt bygges av kinesere. Tidligere hadde konsernsjef Frode Nilsen i det nordnorske entreprenørselskapet Leonhard Nilsen & Sønner AS vært skeptisk: – Vi er relativt naive her i Norge dersom vi ikke tror at kineserne har mye større ambisjoner i Arktis enn å bygge en vei sa han til High North News i 2018.
LO-skepsis
Nå melder LO seg på banen- i forbindelse med E8-kontrakten: – Vi kan ikke tillate at det kommer folk hit og tjener gode penger på norske prosjekter, mens de grovt underbetaler sine ansatte, og opererer med lønns- og arbeidsforhold som ikke er i nærheten av hva norske arbeidere ville akseptert, heter det.
Mer må gjøres for å sikre at lokale og regionale selskaper har mulighet for å delta også i slike store anbudsprosjekter, krever LO. Mange lokale selskaper utelukkes bl.a. på grunn av finansielle krav. Slike store prosjekter skaper lokale ringvirkninger, og anbud må lages slik at lokale aktører har en mulighet til å by på dem.
Mange lokale underentreprenører
Statens vegvesens prosjektleder for utbyggingen av E8, Jøran Heimdal, bekrefter at det er få lokale selskaper som har mulighet for å delta i anbudsprosessen. – Man skal vise til en omsetning per år som gir en viss finansiell styrke. Det er ikke så mange her som har den styrken. Men det mange glemmer er at det vil være mange lokale underentreprenører inne i bildet.
En eventuell kinesisk utbygging av E8 kan dessuten være en risiko for sikkerheten: Her skal det for eksempel foretas oppmålinger, og man vil få oversikt blant annet over topografien. Mye kan være av interesse, og i dagens situasjon ville vi vel neppe sluppet russere til, heter det fra LO. Leder i Norges offisers- og spesialistforbund, Torbjørn Bongo, støtter i Nordlys synspunktet:
Betimelig med sunn skepsis
– Det er betimelig å være sunt skeptisk til utenlandske selskaper involvert i bygging av norsk infrastruktur. Dette kan utvikle seg til et sikkerhetsmessig problem. En utbygger vil få detaljert kunnskap om det de er med på å bygge. De kan for eksempel definere svakheter, og en slik innsikt kan brukes til å ramme denne infrastrukturen under gitte omstendigheter. Vi skal ikke være så naive at vi ikke tror kinesisk tilstedeværelse er en del av deres overordna sikkerhetspolitiske strategi. Det er en ønsket utvikling fra deres side å være til stede i store deler av verden, inklusive hos oss. Denne utviklingen er styrt av både økonomiske og politiske interesser, mener han.
Bli den første til å kommentere på "Kinesere vil bygge europavei-del i nord; skepsis og sikkerhetsfrykt brer seg"