Næringsminister Jan Christian Vestres oppfordringer om balanserte og fornuftige kontrakter har i begrenset grad påvirket offentlige innkjøpere. Dette er den konklusjonene som interesseorganisasjonen Melanor trekker etter å ha sjekket status ute hos medlemmene. Nesten to av tre som har bedt om prisregulering har fått nei eller bare blitt hørt i liten grad. Manglende muligheter for prisjusteringer medfører alvorlige konsekvensen for bransjen, heter det. Prisveksten gjør at leverandører av medisinsk utstyr reduserer bemanningen og vurderer oppsigelser.
Melanor er bransjeorganisasjonen for kompetansebedrifter som utvikler og leverer medisinsk utstyr, laboratorieutstyr, måleutstyr og hjelpemidler i det norske markedet. Melanor representerer om lag 120 medlemsbedrifter og 3000 medarbeidere over hele landet.
Organisasjonene gjennomførte nylig en undersøkelse blant sine medlemmer. Formålet var å etablere en status for bransjen og undersøke om offentlige oppdragsgivere har tatt næringsministerens gjentatte oppfordringer og brev om å komme næringslivet i møte, når forespørsler om prisjusteringer foreligger, selv i ubalanserte avtaler som i utgangspunktet ikke tar høyde for dette.
Nær 50% misnøyde med kunden
Av de som har forsøkt å videreføre deler av kostnadsøkningene oppgir 63% at de ikke har eller i svært liten grad, har greid å videreføre disse. 34% opplyser at de har oppnådd en moderat videreføring og 3% av leverandørene sier at de i stor grad har greid å videreføre kostnadsøkningen.
49% svarer at de er lite eller svært lite tilfreds med kundenes behandling av forespørsel om prisjustering. 46% oppgir at de er nøytrale og 6% at de er tilfredse.
Begrunnelse og konsekvenser
Situasjonen belyses også i de verbale svarene, skriver Melanor. På spørsmål om oppgitt begrunnelse ved svar på omsøkte prisøkninger sies det bl.a.:
- Viser til gjeldende kontrakter hvor prisen er låst
- Begrunnelser som «etter en helhetsvurdering innvilges ikke prisøkning»
- Ingen spesiell begrunnelse, men liten forståelse
Undersøkelsen har også kartlagt hvilke konsekvenser manglende prisjusteringer har for Melanors medlemsbedrifter. Blant svarene:
- Kostnadsreduserende tiltak er innført, vurderer oppsigelser
- Redusert bemanning og redusert service ut mot kunder
- Redusert mulighet for investering i Norge og vurderer nedskjæringer nå når marginene reduseres
Bli den første til å kommentere på "Næringsministerens kontrakt-appell hjalp ikke stort – bemanningskutt truer"