(En Anbud365-kommentar) Internett var så vidt «født» før en statsansatt dame, Helga Strømme, så hva denne nye «world wide web» kunne brukes til: Elektronisk informasjon om kunngjøringer av anskaffelser som det offentlige skulle gjøre og som etter de da nye EØS-reglene måtte ut i konkurranse. Mange er og har vært delaktige i etablering og drift av Doffin, men det er uomtvistet at Helga var en sentral pådriver for å teknologien gradvis til å overta for papiret. I dag, 26 år etter at første utgave av Doffin dukket opp på nett, arbeides det med en ny, forbedret Doffin. Planlagt lansering i løpet av neste år.
Til uken, nærmere bestemt 3. mai, skal Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) ha sin vårkonferanse, «Digitale Anskaffelser-2022» – tidligere kjent som EHF-konferansen. Navneskiftet er i pakt med konferansens «røde tråd»: Erfaringer med digital transformasjon av anskaffelsesprosesser og hva det vil si å være datadrevet. EHF (Elektronisk handelsformat) har for lengst inntatt arenaen, nå er det nye løsninger på gang innenfor anskaffelsesprosessen. Og slik vil det fortsette så lenge det er liv i de som fordyper seg i datateknologiens muligheter.
Hvis noen tror at utviklingen stopper i 2024 når det statlige Program for digitale anskaffelser avsluttes, er tiden inne for å tenke gjennom en gang til. Vi er inne i en kontinuerlig utvikling, løsning etter løsning kommer til å avløse hverandre. Med store muligheter og forventninger. Det er bare å gripe.
I endring – og Doffin
Dette vil også ha mye å si for kompetanse og selve innkjøpsarbeidet, som de fleste allerede har erfart og erfarer. Dermed tilføres kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter et stadig sterkere bidrag til gjennomføringen av sin totale tjenesteportefølje. Innkjøpskompetanse vil, like det eller ikke, bli en helt nødvendig og maktpåliggende del av enhver toppledelse arbeid med å løse virksomhetens oppdrag.
Ny Doffin er blant de nye løsningene på relativt kortere sikt. Det skal det også snakkes om på DFØ-konferansen – om lag 26 år etter at den første nettutgaven av Doffin (Database for offentlige innkjøp) så dagens lys. Doffin ble etablert som en tilleggstjeneste til Norsk lysingsblad, som den gang – i papir, var stedet der norske, offentlige kunngjøringer skulle publiseres. Vi noterer oss at «fødselsår» for internett er lagt til 1995, og året etter ble det markant økning i norsk internettbruk.
Starten på Doffin
Etableringen kom som et tillegg til en kontrakt Narvik-bedriften NorTrykk hadde for Statens forvaltningstjeneste om å produsere Norsk lysingsblad. Bedriften hadde tilgang til nødvendig IT-kompetanse, og produserte Doffin frem til 2005 da staten overtok. Doffin ble da den offisielle kanalen for publisering av norske kunngjøringer om anskaffelser.
Dette var en tid da Norge var «best in Europe» på teknologiske løsninger innenfor offentlige anskaffelser. Doffin gjorde susen, men i tillegg fikk man til overføring av kunngjøringer rett inn i EUs kunngjøringsbase, TED, via XML. XML er et verktøy for deling av strukturerte data mellom informasjonssystemer, særlig over internett. Via en 120 bits linje! Øvrige europeiske land overført sine kunngjøringer via f.eks. faks, slik at folkene i EU-basene måtte skrive kunngjøringen på nytt før de kom på plass i EU-basen.
EU-attest
Det er artig å kunne sitere fra utredningen «Om den fremtidige organiseringen av det nasjonale informasjonssystemet for kunngjøringer om offentlige innkjøp» fra 2003:
«Elektronisk kunngjøring av offentlige innkjøp i Norge er en suksesshistorie. Norge har inntatt plassen som ”Best in EU”, dette ifølge uttalelse fra EUs Publication Office på talerstolen i e-handelsmøtet i IDA-programmet i Brussel i april 2003».
DOFFIN var et resultat av et prosjekt under Program for statlige innkjøp 1994-97.Prosjektet kom i kjølvannet av EØS-avtalen. Programmets formål var ”å iverksette tiltak som kan bidra til å effektivisere og profesjonalisere den statlige innkjøpsvirksomheten, samt bidra til at staten fremstår med en enhetlig innkjøpspolitikk”.
Nøkkelskikkelsen
Nøkkelskikkelsen i alt arbeid med å etablere Doffin, var Helga Strømme. Hun hadde sin profesjonelle tilværelse i daværende Statens forvaltningstjeneste, og viste et imponerende pågangsmot – og en ikke mindre imponerende fremsynthet. Helga så hva som kunne komme med internett og la all sin kraft og taktiske dyktighet bak arbeidet med å få kunngjøringer på nett. Det manuelle burde være overflødig når det bød seg en teknologisk fremtid. Helga pekte på den måten ut retningen for grunnlaget for offentlige anskaffelser, nemlig en effektiv kunngjøring.
DOFFIN-prosjektets mandat var nemlig å lage elektroniske løsninger for innsamling/publisering av offentlig innkjøpsinformasjon og formidle denne til næringslivet.
Også reportasjer
Hun var også blant dem ivret for å bruke reportasjer til å spre kunnskap om de nye (for Norge) EU-reglene for offentlige anskaffelser. I første omgang noen sider i noe som ble kalt EØS-bilaget i Norsk lysningsblad i papir, etter hvert også på nett. Det ble forløperen til OI-nyhetene som fulgte da staten overtok. Og vi snakker også om en pioner for noe slikt som Anbud365.
Nå står vi overfor en ny Doffin. Planen er lansering i løpet av neste år. – Vi skal lage en Doffin det er grunn til å være stolt av – som er til nytte for så vel leverandører som oppdragsgivere, poengterer han. Og det skal bygges bro – integrasjon – til StartOff og markedsplassen for skytjenester, sa divisjonsdirektør Dag Strømsnes i DFØ til Anbud365 for litt over et år siden.
Vi gleder oss – og tenker tilbake på pioneren Helga Strømme. Det er noen som opererer innenfor offentlige innkjøp i dag som knapt var født da denne damen tenkte visjonært og så hvilke muligheter den da nye teknologien kunne brukes til.
Bli den første til å kommentere på "Om internett og Doffin – og Helga Strømme"