Rapport: Hva bidrar best til kutt i IKT-konsulentbruk hos mindre stats-virksomheter?

Anbud365: Rapport: Hva bidrar best til kutt i IKT-konsulentbruk hos mindre stats-virksomheter?Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) ved Divisjon for styring, organisering og ledelse, her ved divisjonsdirektør Hilde Nakken, har kartlagt små og mellomstore statlige virksomheters bruk av IKT-konsulenter (foto: DFØ).

Skriv ut artikkelen

Hva kan best bidra til å redusere IKT-konsulentbruken hos små og mellomstore statlige virksomheter? I hvert fall ikke styring fra overordnet departement, men gjerne at staten tar mer ansvar for deres IKT-behov. Små virksomheter peker i større grad på nye tiltak for å redusere IKT-konsulentbruk enn mellomstore. Mellomstore virksomheter peker særlig på økt økonomisk handlingsrom og sterkere intern styring og prioritering. Det fremgår av en kartlegging som Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har gjennomført.

DFØ har gjennomført en kartlegging av små og mellomstore statlige virksomheters bruk av IKT-konsulenter. Andelen små og mellomstore virksomheter i statsforvaltningen var på vel tre fjerdedeler av alle virksomheter i 2023.. Resultatene av kartleggingen finnes i rapporten «Kartlegging av IKT-konsulentbruk – i små og mellomstore virksomheter».

Rekrutteringsproblemer

Små og mellomstore virksomheter kjøper i hovedsak konsulenttjenester til IKT-utvikling, og i noe mindre grad til IKT-drift. Mellomstore virksomheter kjøper mer IKT-utviklingstjenester enn små virksomheter, mens små virksomheter kjøper mer IKT-drifts- og forvaltningstjenester enn mellomstore, fremgår det av rapporten.

Over 60% av små og 80% av mellomstore statlige virksomheter har opplevd problemer med rekrutteringen av IKT-spesialister i 2024. Senior IKT-kompetanse og senior IKT-ledere er de vanskeligste rollene å rekruttere til, og de vanskeligste områdene å rekruttere til er IKT-kompetanse på IKT-sikkerhet, IKT-arkitektur, nettverk og skytjenester.

Best muligheter hos de mellomstore

Kartleggingen viser at tre av fire små og mellomstore virksomheter synes dagens omfang og bruk av IKT-konsulenttjenester er hensiktsmessig. De kjøper IKT-konsulenttjenester for å dekke behov for spisskompetanse som det ikke er hensiktsmessig å bygge opp eller ha fast i virksomheten.

For mellomstore virksomheter er mulighetene for å kunne redusere IKT-konsulentbruk større enn hos de små. Dette kan imidlertid ses i sammenheng med at små virksomheter i større grad kjøper konsulenttjenester til IKT-drift, heter det. De har ikke egne IKT-miljøer og må derfor ofte bruke IKT-konsulenttjenester for å dekke behov for IKT kompetanse.

Hva kan bidra best?

På spørsmål om hva som best kan bidra til å redusere IKT-konsulentbruk, svarer de fleste at økt budsjettmessig og økonomisk handlingsrom og styrket intern styring av kompetanse og ressurser, vil kunne bidra. Virksomhetene er minst enige i at styring fra overordnet departement vil bidra.

Kartleggingen avdekker også at små og mellomstore virksomheter kan ønske seg nye tiltak for å redusere IKT-konsulentbruk. I intervjuene uttrykker virksomhetene et ønske om at staten tar mer ansvar for deres IKT-behov. I hovedsak drøfter virksomheter tre nye tiltak som alternativ til dagens IKT-konsulentbruk: 1) en IKT-driftsleverandør-fellestjeneste, 2) rådgivningstjenester innen IKT og 3) bedre eller flere rammeavtaler og markedsplasser. Små virksomheter peker i større grad på nye tiltak for å redusere IKT-konsulentbruk enn mellomstore. Mellomstore virksomheter peker særlig på økt økonomisk handlingsrom og sterkere intern styring og prioritering.

Bli den første til å kommentere på "Rapport: Hva bidrar best til kutt i IKT-konsulentbruk hos mindre stats-virksomheter?"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.