StartOff, arenaen for nystartede selskaper som vil levere til det offentlige, ble nylig Europamestre. Samtidig delte de selv ut to priser til oppstartsbedrifter som er i gang – med StartOff-hjelp – med utviklingsarbeid sammen med offentlige oppdragsgivere. Europamesterskapet kom i en kategori for virksomheter som får andre til å lykkes med å ta i bruk innovative anskaffelser. Gründerne som fikk StartOff-priser var ett år gamle, Trondheimsbaserte Leasi og ni år gamle, Oslobaserte Gture.
StartOff kobler offentlige virksomheter og startups sammen, og er et rammeverk for gjennomføring av startupvennlige anskaffelser. Veiledning og prosjektstøtte tilbys den offentlige oppdragsgiveren og leverandør i en tilrettelagt prosess. Det dreier seg om mer avgrensede problemstillinger med kortere prosjektlengde og mindre kontraktsbeløp enn innovasjon i andrer anskaffelser. StartOff-prosjektet begrenser seg til 18 uker. Ordningen administreres av DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) i samarbeid med Digitaliseringsdirektoratet og Leverandørutviklingsprogrammet.
Pris for kommunalt prosjekt
Oppstartsselskapet Leasi vant StartOff-konkurransen “Deling av kommunalt utstyr”. Selskapet er nå midt i utviklingsfasen av StartOff-prosjektet “Deling av kommunalt utstyr”, der Oslo kommune er den offentlige oppdragsgiveren. Leasi er ungt team med utspring fra NTNUs Entreprenørskole. Prosjektet er et godt eksempel på at bærekraft og økonomi ikke må være motsetninger, heter det i StartOffs begrunnelse. Når flere deler maskinparken i Osloskolen, gir det mindre klimafotavtrykk, samtidig som kostnadene blir mindre når hver skole slipper å investere i ny elektrisk utstyrspark. Den digitale løsningen for utstyrsdeling som skal utvikles, skal brukes ved Oslos om lag 200 skoler.
Oslo kommune er i gang med å planlegge for en anskaffelse av deleløsning til høsten. De vil da innrette anskaffelsen slik at andre leverandører kan konkurrere på like vilkår som Leas.
Pris for statlig prosjekt
I den andre StartOff-konkurransen – “kompetanseutveksling i staten” – var det Gture til slutt gikk av med seieren. Utgangpunktet for prosjektet “kompetanseutveksling i staten” er et oppdrag DFØ fikk fra Kommunal- og distriktsdepartementet. Målet for oppdraget er å øke kompetanseutveksling mellom statlige virksomheter. Kompetanseutveksling i denne sammenhengen dreier seg om muligheten for å legge til rette for utveksling av statsansatte i korte perioder med inntil 1 års varighet. Sammen med DFØ er nå Gture nå i gang med utviklingen. Løsningen til Gture er en digital plattform hvor statlige virksomheter kan registrere sine kompetansebehov, og bli koblet til ansatte med passende kompetanse i andre statlige virksomheter. StartOff-prosjektet avsluttes i begynnelsen av juni.
Europamester
Og StartOff har ikke bare delt ut prisen, men sikret seg en selv. De er av EU-programmet European Innovation Council (EIC) kåret til Europas fremste virkemiddel for samarbeid mellom offentlig sektor og startups. Prisen deles ut i tre kategorier, og StartOff vant i kategorien Procurement leadership, der prispengene var 75 000 Euro. EIC belønner med sine priser personer eller virksomheter som bl.a. får andre til å lykkes med å ta i bruk innovative anskaffelser som metode, og som utvikler, støtter og fremmer etableringen av ny innovativ anskaffelsespraksis i eksisterende økosystem.
Stramme budsjetter setter grenser for ambisjonene, og med en slik ekstrasum på konto kan vi nå realisere flere planer, arrangere flere møteplasser og formidle både erfaringer og resultater av arbeidet, konstaterer StartOff på anskaffelser.no.
Bli den første til å kommentere på "StartOff: Europamester med prisdryss til gründere"