Litt over hver tredje statlige virksomhet og selskap har frem til nå tatt i bruk innovative anskaffelser, ifølge beregninger som seniorrådgiver Harald Aas i Nasjonalt program for leverandørutvikling har gjort. Spørsmålet er nå hvordan få flere offentlige virksomheter til å oppdage innovasjonskraften som ligger i anskaffelser. – Jeg tror det handler om ledere som er tydelig på forventninger om innovasjon, og kanskje noe sterkere føringer gjennom tildelingsbrevene, foreslår Aas.
Anbud365 tok kontakt med Aas for å høre om det kunne være mulig å få en status på hvor mange i det offentlige som har tatt i bruk innovative anskaffelser. Aas arbeider med statlige virksomheter, og tall og betraktingene gjelder derfor denne delen av offentlig sektor.
– Det er ikke noen enkel øvelse å få oversikt over hvilke statlige virksomheter, selskaper, og offentligrettslige organ som er underlagt anskaffelsesloven, poengterer Aas. Det er heller ingen enkel jobb å få oversikt over hvor mange som har tatt i bruk en innovativ anskaffelsespraksis.
Litt over hver tredje
Ut fra tilgjengelig materiale kommer han likevel til at 35% av statlige virksomheter og selskaper har tatt i bruk innovative anskaffelser. – Sammenlikner vi dette med tall fra PwC sin Sourcing Survey 2017 (utført på oppdrag fra Difi) ser vi at det er litt lavere enn andelen virksomheter som sier at innovasjon er en integrert del av anskaffelsesstrategien (40%) og litt høyere enn andelen statlige virksomheter som sier de aktivt har søkt innovasjon gjennom de tre siste år i stor eller svært stor grad, konstaterer Aas.
– Hva forteller tallene oss?
Aas konstaterer at det er samsvar mellom det statlige innkjøpere sier de gjør (i PwC undersøkelsen) og det de faktisk gjør (datafangst fra Doffin på faktisk adferd), og:
– Det er et godt stykke igjen: 65% av de statlige virksomhetene og selskapene har ikke tatt i bruk innovative anskaffelser. Kanskje de kan få noe sterkere føringer gjennom tildelingsbrevene? De aller største innkjøperne (både i volum og antall) har tatt i bruk innovative anskaffelser, men programmets midtveisevaluering viser at de ikke bruker metoden ofte nok (under 5% av anskaffelsene til de offentlige innkjøperne programmet bistår er innovative).
Hvordan få flere
Han understreker at tallene ikke forteller noe om kvaliteten (innovasjonshøyde og resultater) i anskaffelsene, bare at de har brukt en innovativ tilnærming i anskaffelsen. – En innovativ anskaffelsesmetodikk er en god start, men de beste på innovative anskaffelser tilbringer tid med behovet og oppgaven anskaffelsen skal løse. Ettersom behov og løsninger er i konstant bevegelse må man se på grunnlaget for anskaffelsen med nye øyne her gang, konstaterer Aas.
– Spørsmålet er nå, fremhever seniorrådgiver Aas, hvordan få flere offentlige virksomheter til å oppdage innovasjonskraften som ligger i anskaffelser. Noen går foran og viser vei, slik som administrerende direktør Harald Vaagaasar Nikolaisen i Statsbygg og administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter. Disse to driver innovasjonsledelse enten det er snakk om å innovere på egen fjøl eller legge til rette for innovasjon gjennom innkjøpte produkter og tjenester. Flere bør gjøre som dem.
Bli den første til å kommentere på "Nær hver tredje stats-virksomhet har tatt i bruk innovative anskaffelser"