Kapret gjev E6-kontrakt i Norge, bruker milliarder årlig på forskning og utvikling

Anbud365: Kapret gjev E6-kontrakt i Norge, bruker milliarder årlig på forskning og utviklingPris var bare vektet 15% i konkurransen om Nye Veiers kontrakt for strekningen E16 Ranheim- Værnes. På bildet prosjektdirektør i Nye Veier AS, Johan Arnt Vatnan (foto: Nye Veier).

Skriv ut artikkelen

Det ble ikke et kinesisk selskap denne gangen, men en spansk gigant-entreprenør som fikk tilslaget på milliardprosjektet E6 fra Trondheim og ut til Værnes. Konsernet bruker mer enn to milliarder til forskning og utvikling. Det bør norske entreprenører merke seg, sier prosjektdirektør i Nye Veier As, Johan Arnt Vatnan. Få negative reaksjoner er kommet på valget av en utenlandsk entreprenør. Vi må tillate at ikke-norske entreprenører vinner kontrakter her i landet, mener Vatnan.

Dette er et gigantprosjekt. Kontraktverdien er fire milliarder kroner for den 23 kilometer lange strekningen E6 Ranheim – Værnes. Det dreier seg om en totalentreprise. Tildelingskriteriene var pris 15%, prestasjonsbegrunnelse 30%, risikovurdering 25% og ekspertise, nøkkelpersonell og kompetanse 30%.

Et prosjekt av disse dimensjonene fenger internasjonal interesse, og blant de som meldte seg på var det, foruten norske, spanske, italienske, tyrkiske og kinesiske selskaper, blant disse noen av de største infrastrukturbyggerne i verden.

Tre utenlandske i finalen

I prekvalifiseringsfasen falt et kinesisk, et norsk, to italiensk og et tyrkisk selskap ut. Blant de prekvalifiserte var det det et italiensk selskap, et italiensk/spansk samarbeid, et spansk selskap og to norske. De to sistnevnte falt ut fordi de hadde tatt forbehold. Da sto kampen mellom tre utenlandske tilbydere i finalen.

Nye Veier AS besluttet at spanske Acciona Construcción S.A. skulle være med videre til konkretiseringsfasen. Med seg har entreprenørkonsernet Leonhard Nilsen & Sønner AS, Multiconsult Norge AS og Acciona Mantenimiento de Infraestructuras S.A. Acciona har fra før av store oppdrag i Norge.

Kontraktsignering

Utbyggingskontrakten signeres i slutten av september i år. Byggestart er planlagt medio 2019, og hele strekningen ventes ferdig bygd i 2024/2025.

Acciona, med hovedkontor utenfor Madrid, er et verdensomspennende infrastrukturkonsern med 38 000 ansatte og aktivitet i over 40 land. Omsetningen er på 70 milliarder kroner, og årlig bruker konsernet mer enn to milliarder til forskning og utvikling.

– Dette bør norske entreprenører merke seg. Her er det virkelig snakk om et selskap som satser på ny kunnskap og innovative løsninger på alle felt, slik vi som byggherre også må gjøre, poengterer prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan.

Få negative tilbakemeldinger

Det kommet få negative tilbakemeldinger på valget av en spansk entreprenør. Noe annet hadde heller ikke Norske Veier ventet:

– Som kjent lever vi i en global verden og er underlagt EUs konkurranseregler. Da må vi også tillate at ikke-norske entreprenører vinner kontrakter her i landet. Men forutsetningen er alltid konkurranse på like vilkår, presiserer Vatnan.

E6 Ranheim–Værnes skal bygges ut som firefelts motorvei, og dagens tre tunneler får nye løp. Dessuten bygges ny tunnel forbi Hommelvik. Strekningen planlegges med 110 km/t som tillatt hastighet.

Bli den første til å kommentere på "Kapret gjev E6-kontrakt i Norge, bruker milliarder årlig på forskning og utvikling"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.