Det offentlige skal i utgangspunktet ikke gjøre selv det som markedet kan gjøre bedre, men i stedet ta føringen på hvilke behov som skal løses for å bygge bærekraftige digitale tjenester og gå i dialog med markedet om mulige løsninger. Dette slås fast i den ferske norske digitaliseringsstrategien som regjeringen og KS står bak. Der fremheves det også at det er et mål å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser.
Regjeringen la nylig frem Norges nye digitaliseringsstrategi for offentlig sektor: «Én digital offentlig sektor – Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019–2025». Målet er å få brukerne til å oppleve én digital offentlig sektor. For første gang legger regjeringen og KS frem en strategi med felles mål og tiltak.
Også offentlige anskaffelser har sin plass i strategien.
Vi må effektivisere offentlig sektor for å få mer ut av ressursene. Det offentlige skal ikke gjøre selv det som markedet kan gjøre bedre, heter det i strategien. Effektivisering av offentlige tjenester handler blant annet om å vurdere om det offentlige skal produsere tjenestene eller løsningene selv, eller om de heller bør kjøpes i markedet.
Lønnsomhet og gode tjenester
Valget mellom å produsere selv eller å kjøpe i markedet, handler mye om hva som er mest lønnsomt, fremholdes det, og: Men det handler også om hva som gir de beste tjenestene for innbyggere og virksomheter, og om hva som gir størst muligheter for innovasjon. Derfor skal det offentlige i utgangspunktet ikke gjøre selv det som markedet kan gjøre bedre, men i stedet ta føringen på hvilke behov som skal løses for å bygge bærekraftige digitale tjenester og gå i dialog med markedet om mulige løsninger.
– Digitaliseringsrundskrivet stiller krav om at statlige virksomheter skal ha en sourcingstrategi for hvordan de skal digitalisere sine tjenester. Sourcing av tjenesteproduksjonen, dvs. valget mellom å produsere selv eller kjøpe i markedet, eventuelt overlate til ideelle aktører, bør være en naturlig del av virksomhetenes avveininger i forbindelse med utviklingsarbeid, fremgår det i digitaliseringsstrategien.
Stimulere til innovasjon
I strategien som regjeringen og KS står bak, pekes det på at offentlig sektor bruker over 500 milliarder kroner hvert år på innkjøp. En liten andel av disse pengene synes å brukes aktivt til å stimulere til innovasjon, og: – Det er derfor et mål å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser. Innovative anskaffelser handler om å bruke offentlige anskaffelser til å effektivisere og fornye offentlig sektor, samtidig som næringslivet innoverer og skaper nye arbeidsplasser. Nasjonalt program for leverandørutvikling ble etablert i 2010 og skal være en operativ pådriver og fasilitator som skal øke den strategiske bruken og innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser i Norge. Siden starten i 2010 har programmet bistått kommunale og statlige virksomheter med over 200 innkjøp og utviklet metodikken for innovative offentlige anskaffelser.
Bli den første til å kommentere på "Digitaliseringsstrategi: Innovasjonseffekten i anskaffelser må økes"