• Leverandører
  • KARL STORZ Endoskopi Norge AS
    First Rent A Car Norway AS (Hertz)
    Isobar Norge AS
    Imatis AS
    Elite Vinduspuss AS

Digitaliseringsstrategi: Innovasjonseffekten i anskaffelser må økes

Anbud365: Digitaliseringsstrategi Innovasjonseffekten i anskaffelser må økesFor første gang legger regjeringen og KS frem en digitaliseringsstrategi for offentlig sektor med felles mål og tiltak. På bildet digitaliseringsminister Nikolai Astrup og styreleder i KS, Gunn Marit Helgesen (foto: Tonje Torsgard, KS).

Skriv ut artikkelen

Det offentlige skal i utgangspunktet ikke gjøre selv det som markedet kan gjøre bedre, men i stedet ta føringen på hvilke behov som skal løses for å bygge bærekraftige digitale tjenester og gå i dialog med markedet om mulige løsninger. Dette slås fast i den ferske norske digitaliseringsstrategien som regjeringen og KS står bak. Der fremheves det også at det er et mål å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser.

Regjeringen la nylig frem Norges nye digitaliseringsstrategi for offentlig sektor: «Én digital offentlig sektor – Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019–2025». Målet er å få brukerne til å oppleve én digital offentlig sektor. For første gang legger regjeringen og KS frem en strategi med felles mål og tiltak.

Også offentlige anskaffelser har sin plass i strategien.

Vi må effektivisere offentlig sektor for å få mer ut av ressursene. Det offentlige skal ikke gjøre selv det som markedet kan gjøre bedre, heter det i strategien. Effektivisering av offentlige tjenester handler blant annet om å vurdere om det offentlige skal produsere tjenestene eller løsningene selv, eller om de heller bør kjøpes i markedet.

Lønnsomhet og gode tjenester

Valget mellom å produsere selv eller å kjøpe i markedet, handler mye om hva som er mest lønnsomt, fremholdes det, og: Men det handler også om hva som gir de beste tjenestene for innbyggere og virksomheter, og om hva som gir størst muligheter for innovasjon. Derfor skal det offentlige i utgangspunktet ikke gjøre selv det som markedet kan gjøre bedre, men i stedet ta føringen på hvilke behov som skal løses for å bygge bærekraftige digitale tjenester og gå i dialog med markedet om mulige løsninger.

– Digitaliseringsrundskrivet stiller krav om at statlige virksomheter skal ha en sourcing­strategi for hvordan de skal digitalisere sine tjenester. Sourcing av tjeneste­produksjonen, dvs. valget mellom å produsere selv eller kjøpe i markedet, eventuelt overlate til ideelle aktører, bør være en naturlig del av virksomhetenes avveininger i forbindelse med utviklingsarbeid, fremgår det i digitaliseringsstrategien.

Stimulere til innovasjon

I strategien som regjeringen og KS står bak, pekes det på at offentlig sektor bruker over 500 milliarder kroner hvert år på innkjøp. En liten andel av disse pengene synes å brukes aktivt til å stimulere til innovasjon, og: – Det er derfor et mål å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser. Innovative anskaffelser handler om å bruke offentlige anskaffelser til å effektivisere og fornye offentlig sektor, samtidig som næringslivet innoverer og skaper nye arbeidsplasser. Nasjonalt program for leverandørutvikling ble etablert i 2010 og skal være en operativ pådriver og fasilitator som skal øke den strategiske bruken og innovasjons­effekten av offentlige anskaffelser i Norge. Siden starten i 2010 har programmet bistått kommunale og statlige virksomheter med over 200 innkjøp og utviklet metodikken for innovative offentlige anskaffelser.

Be the first to comment

on "Digitaliseringsstrategi: Innovasjonseffekten i anskaffelser må økes"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*