Nå kommer eBevis – enklere for seriøse, verre for useriøse i offentlige innkjøp

Anbud365: Nå kommer eBevis - enklere for seriøse, verre for useriøse i offentlige innkjøp- Bedrifter skal få bruke tiden sin på å vokse og skape arbeidsplasser. Det krever både tid og penger når de må levere de samme opplysninger flere ganger. Det skal holde å levere opplysninger til det offentlige én gang, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (foto: NFD).

Skriv ut artikkelen

Regjeringen etablerer en digital tjeneste som forenkler deltakelse i offentlige anskaffelser, og gjør det enklere å sjekke om leverandører er seriøse. Tjenesten skal også videreutvikles: Det er mulig å utvide denne tjenesten til både å inkludere flere registre, heter det i den nylig fremlagte stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser, samt at flere brukere gis tilgang til informasjonen som gjøres tilgjengelig gjennom tjenesten. Difi skal i 2019 vurdere hvilke registre som er aktuelle for en utvidelse på anskaffelsesområdet.

Bedrifter som deltar i konkurranser om offentlige anskaffelser, må i dag sende inn skatteopplysninger og firmaopplysninger. Takket være en ny teknisk løsning, eBevis, skal det nå bli slutt på dette. Brønnøysundregistrene og Direktoratet for IKT og forvaltning (Difi) har i samarbeid utviklet eBevis.
eBevis er en digital tjeneste som gir tilgang til sanntidsdata fra enkelte offentlige registre. Med dagens praksis kan opplysningene være opptil et halvt år gamle. Dette gjør at kravene som er stilt, ikke nødvendigvis forhindrer at useriøse leverandører blir tildelt offentlige kontrakter.

Tjenesten forenkler innhentingen og kontrollen av dokumentasjonsbevisene fra leverandørene. I stedet for at leverandørene selv sender inn dokumentasjonen (eksempelvis firmaattest og skatteattest) kan oppdragsgiverne hente ut relevant informasjon direkte fra kilden. Dette medfører forenklinger for både oppdragsgiverne og leverandørene.

Slutt på pdf-meldinger

Dagens praksis innebærer at bedriftene sender inn firmaattest og skatteattest på pdf. Dette er opplysninger som de allerede har rapportert til det offentlige.

-Med eBevis får offentlige oppdragsgivere tilgang til de opplysningene de trenger, uten at bedriftene selv må sende dem inn. Dette er en prosess som fram til nå har vært utført på en «gammeldags» måte. Derfor er eBevis en kjærkommen forenkling for de mange bedriftene som deltar i konkurranser om offentlige kontrakter, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. – Bedrifter skal få bruke tiden sin på å vokse og skape arbeidsplasser. Det krever både tid og penger når de må levere de samme opplysninger flere ganger. Det skal holde å levere opplysninger til det offentlige én gang, sier han.

Viktig digitaliseringstiltak

– eBevis er et viktig digitaliseringstiltak og et skritt på veien mot en heldigital anskaffelsesprosess. Ved hjelp av funksjonalitet i Altinn hentes opplysningene ut digitalt. Dette forenkler anskaffelsesprosessen for både offentlige innkjøpere og næringslivet, sier digitaliseringsminister Nikolai Astrup.

I den nylig fremlagte stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser tar regjeringen til orde for å videreutvikle tjenesten slik at det gis tilgang til flere datakilder og for flere brukergrupper. Det er mulig å utvide denne tjenesten til både å inkludere flere registre, heter det, samt at flere brukere gis tilgang til informasjonen som tilgjengeliggjøres gjennom tjenesten. Difi skal i 2019 vurdere hvilke registre som er aktuelle for en utvidelse på anskaffelsesområdet.

Bli den første til å kommentere på "Nå kommer eBevis – enklere for seriøse, verre for useriøse i offentlige innkjøp"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.