Gjennom konkurransepreget dialog skal Utdanningsdirektoratet lage kontrakt med en leverandør av nytt prøve- og eksamenssystem i Norge. Etter planen skal kontrakt sluttes medio september og signeres primo oktober i år. Det gjennomføres årlig om lag 1 000 000 prøver og eksamener, hvorav ca. 300 000 av disse er eksamener. Dette tallet er ventet å øke til minst 1 500 000 etter at alle prøver og eksamener er digitalisert.
Systemet må kunne dekke funksjonelle behov for utvikling, gjennomføring og vurdering for både prøver og eksamen, heter det. Formålet med innføring av nytt system er mer rettferdig vurdering for elevene fordi alle får lik mulighet til å delta, digitaliserte prøver og eksamener, økt sikkerhet i systemet og økt sikkerhet rundt gjennomføringen av prøver og eksamener.
Det nye systemet skal integreres med direktoratets administrasjonssystemer. Kontraktsperioden varer til 8.oktober 2013 – med opsjon på forlengelse. Oppdragsgiver har opsjon på å forlenge oppdragsperioden i to 2 år av gangen.
Et av de viktigste oppdragene
Anskaffelsen er også omtalt hos Nasjonalt program for leverandørutvikling. Der heter det b.la. at å utvikle og administrere prøver og eksamen er en av Utdanningsdirektoratets viktigste oppdrag. De digitale systemene som brukes til prøver og eksamen, er nøkkelen til å oppfylle dette og de brukes på alle nivåer i grunnskolen og videregående opplæring.
Hvert år avholdes det mer enn 300 000 eksamener med rundt 650 000 digitale tester. Eksamen i mai-juni utgjør rundt 80% av alle eksamener, eksamenene i november-desember og utgjør resten. Omtrent 480 000 nasjonale prøver administreres i september. Resten er kartleggingsprøver og frivillige, formative tester og summative tester administrert gjennom året.
Avleverer prøver hvert år
En stor andel av grunnskole- og videregående elever avleverer prøvene hvert år, og hver elev vil ta prøvene mer enn én gang i løpet av skoletiden. Eksamensresultater er viktige for hver individuell kandidat, og testresultatene brukes til formativ vurdering.
Systemene skaper data for statistisk analyse. Skoler og skoleeiere bruker informasjonen for utvikling av skolekvalitet, for å gi viktige innspill for kvalitetsutvikling og for politikkutvikling i utdanningssektoren. Systemene forventes å bli enda mer sentralt i utdanningssektoren fremover siden de omfatter to prioriterte områder: digitalisering av offentlig sektor og kvalitetsutvikling i utdanningssektoren. Etterspørselen etter automatisering og digitalisering vokser, og behovet for å styre IKT-utvikling effektivt og for å realisere fordelene ved IKT-initiativ i offentlig sektor.
Tildelingskriteriene
Tildelingskritene forteller at pris skal vektes 15%, løsningsbeskrivelsen på leverandørens evne til å levere 35% og kvalitet i bruk/produktets kvalitet 50%. For alle tre opereres det med «slingringsmonn +/- 5%, og det er leverandørens endelige spesifikasjon som er vurderingsutgangspunktet.
Bli den første til å kommentere på "Konkurransepreget dialog skal gi nytt IT-basert prøve- og eksamenssystem"