Varsler konkurranseutsetting av sju togstrekninger i Oslo-området

Anbud365: Statsbudsjettet 2020: Anbefaler Stortinget å skrinlegge to av sine miljøvedtakDet er foreløpig ikke innslag av europeiske entreprenørselskaper innen drift- og vedlikehold av veier i Norge, men bruk av utenlandske underentreprenører og innleid arbeidskraft er økende, skriver samferdselsminister Jon Georg Dale i hans departements bidrag til kommende års statsbudsjett (foto: Olav Heggø).

Skriv ut artikkelen

I håp om å få flere tilbydere kunngjør Jernbanedirektoratet allerede nå at de kommer til å legge ut de første sju av 13 jernbanestrekningene i Østlandsområdet på anbud om et års tid. Det gjelder en veiledende kunngjøring – «for å redusere tidsfrister», som det heter i kunngjøringens overskrift. Det er spesielt to forhold som peker seg ut som dimensjonerende, og det er åpning av Follobanen og gjenåpning av Drammen stasjon med seks spor.

Jernbanedirektoratet har offentliggjort trafikkpakke 4 for konkurranse på doffin.no i dag. Forslag til inndeling av trafikkpakker i det sentrale Østlandsområdet (Fase 2 av konkurranseutsettingen) og tidsplanen for dette vil bli behandlet ved fremleggelsen av statsbudsjettet for 2020, 7. oktober 2019. Stortingets behandling kan medføre endringer i hvilke linjer som inngår i Trafikkpakke 4. Direktoratets forslag inneholder disse strekningene:

  • Spikkestad – Lillestrøm
  • Stabekk – Ski
  • Stabekk – Moss
  • Skøyen – Mysen
  • Oslo S-Halden
  • Oslo S – Jaren
  • Oslo S – Gjøvik

Åpning sammen med Follobanen

Trafikkpakke 4 er stor og inneholder et omfattende togtilbud. Det er bl.a. planlagt å legge om rutetilbudet på Østfoldbanen i samband med åpningen av Follobanen i desember 2022. skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding. Tildeling av kontrakt for trafikkpakke 4 vil etter planen finne sted før høsten 2021. Trafikkstart er satt til desember 2022. 

En eventuell konkurranseutsetting av tilbringertjenesten til/fra Oslo lufthavn Gardermoen avklares på et senere tidspunkt, senest i forbindelse med offentliggjøring av Trafikkpakke 5. Bare prekvalifiserte tilbydere får invitasjon til deltagelse i konkurransen om Trafikkpakke 4. Det blir etablert en prekvalifiseringsordning, basert på tidligere ordning for trafikkpakkene 1 – 3. Prekvalifiseringsordningen kunngjøres separat i løpet av første kvartal 2020, melder Jernbanedirektoratet.

Ikke bare pris

Pris vil ikke være det eneste tildelingskriteriet, men man må vente til konkurransegrunnlaget foreligger, før man får se samtlige kriterier.

Når det gjelder Trafikkpakke 5, planlegges trafikkstart desember 2024 (når Drammen stasjon gjenåpner med ordinær kapasitet). Denne pakken inneholder:

  • Kongsberg – Eidsvoll
  • Drammen – Dal
  • Asker – Kongsvinger
  • Drammen – Lillehammer
  • Skien – Eidsvoll
  • Notodden – Porsgrunn

Knapp tid

Tilbydere i Trafikkpakke 1: Sør og Trafikkpakke 2: Nord har i tilbakemelding til direktoratet gitt uttrykk for at tiden fra tildeling til oppstart har vært knapp i de første trafikkpakkene, og at det er en fordel for vinnende togoperatør om oppstartsperioden er lengre enn et år. Forlenging av perioden før trafikkstart kan gjøre at flere togselskap vil delta i konkurransen om trafikkpakken. 

Bli den første til å kommentere på "Varsler konkurranseutsetting av sju togstrekninger i Oslo-området"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.