Hvordan er det egentlig det offentlige sørger små og mellomstore leverandører skal få delta i anbudskonkurranser, spør en leser av Anbud365. – Å åpne opp for små og store aktører i konkurransefasen lar seg lett håndtere, konstaterer innkjøpssjef Birgitte Gullestad, Innkjøp konsern | Bergen kommune – medlem av Anbud365s kommentatorkorps. Det er når inngåtte kontrakter skal forvaltes at offentlige oppdragsgivere ser utfordringene med å dele opp anskaffelsene, poengterer hun. I kommunal sektor konkurrerer kontraktsforvaltning med de knappe ressurser som ellers er satt av til administrative oppgaver.
For tiden er det stor oppmerksomhet mot regelen om «del-eller-begrunn». Forleden dag dukket denne inn i eposten vår:
«Vi leser stadig vekk at det offentlige skal sørge for at små og mellomstore leverandører skal få delta i anbudskonkurranser.
Fungerer dette i praksis? Eller er det bare fine ord i festtaler?
Som liten nystartet bedrift har jeg hittil ikke kunne delta i offentlige anbud fordi kravene som settes bare kan leveres av større aktører med lang erfaring og mange referanseprosjekter. Krav som høy rating fra kredittselskaper. Gode regnskapstall siste tre år. Gode referanser fra tilsvarende prosjekter over flere år etc. Dette er noen av kravene som nystartede bedrifter aldri kan klare å få og dermed blir ekskludert fra offentlige anskaffelser. Da spiller det liten rolle om man kanskje har jobbet over 20 år som leverandør for aktuelt fagfelt og kan dokumentere bedre kompetanse enn mange av dem som faktisk får delta i anbudskonkurransene.
Så hvordan er det egentlig de støtter små og mellomstore leverandører?»
Anbud365 sendte spørsmålet videre til sitt kommentatorkorps, og fikk bl.a. svar fra
Innkjøpssjef Birgitte Gullestad, Innkjøp konsern | Bergen kommune
… med lang erfaring fra anskaffelser i Norges nest største kommune. Hun sier:
– Jeg tror ønske om å dele opp anskaffelser i delkontrakter absolutt er tilstede i det offentlige innkjøps Norge. Det er normalt lite ønskelig for konkurransesituasjonen med få, store tilbydere. Å få med mindre aktører i konkurransene betyr ofte nytenkning og fleksibilitet.
Gullestad mener å åpne opp for små og store aktører i konkurransefasen lar seg lett håndtere. Utfordringen kommer når en går over i kontraktsfasen. Regelen om «del-eller begrunn» er utformet som et ønske fra lovgiver med stor frihet for oppdragsgiver. Slike regler sliter i oppoverbakke mot effektivitetskravet i lovens § 1.
– Det er når inngåtte kontrakter skal forvaltes at offentlige oppdragsgivere ser utfordringene med å dele opp anskaffelsene, poengterer hun. I kommunal sektor konkurrerer kontraktsforvaltning med de knappe ressurser som ellers er satt av til administrative oppgaver. Kravet til effektivitet, sammenholdt med de økte kravene til profesjonalitet ved forvaltning av den enkelte kontrakt, medfører nok at offentlige oppdragsgivere vegrer seg mot å åpne i stor grad for mange delkontrakter på ressurskrevende områder med lang horisont.
– I Bergen kommune prøver vi å løse denne utfordringen ved økt bruk av dynamisk innkjøpsordning. Ved bevisst bruk av ordningen åpner en for mange delkontrakter på områder hvor leveranse gjennomføres rimelig raskt og perioden med aktiv kontraktsforvaltning derfor blir kortvarig, understreker innkjøpssjef Birgitte Gullestad, Innkjøp konsern | Bergen kommune.
Les også:
https://anbud365.no/regelverk/anbud365-kommentatorene-i-slik-sorger-vi-for-smb-ene-i-konkurranser/
https://anbud365.no/regelverk/anbud365-kommentatorene-ii-slik-sorger-vi-for-smb-ene-i-konkurranser/
https://anbud365.no/regelverk/anbud365-kommentatorene-iii-slik-sorger-vi-for-smb-ene-i-konkurranser/
Bli den første til å kommentere på "Anbud365-kommentatorene (IV): Slik sørger vi for SMB-ene i konkurranser"