Coronariktig Anbud365-dag med føringer inn i en mer og mer digital hverdag

Skriv ut artikkelen

(En Anbud365-kommentar) Årets digitale utgave av Anbud365-dagen er historie. Riktignok lever den fortsatt på nettet for de som er påmeldte til konferansen. Vi valgte i år å bringe muligheten for kompetanseløft hjem til den enkelte. Vi sparte miljøet – bidro til utslippskutt. Vi samlet hele landet, og vi sparte litt på alle offentlige og private virksomheters årsregnskap. Det var en coronariktig løsning. Men kanskje mer enn det? Ikke rart vi har fått noe å tenke på. Den digitale hverdag er kommet raskere enn mange trodde for få måneder siden. «Barn av internett», som Anbud365 er, ser på dette som en utfordring og mulighet.

Samme dag som Anbud365-dagen i digital versjon gikk av stabelen var det på nyhetene at også Festspillene i Bergen, som gikk digitalt i år, hadde fått noe å tenke på. Skulle de ta i bruk digitale løsninger også neste år? I kompaniskap med tradisjonelle arrangementer. En av begrunnelsene var at de via den digitale løsningen kom ut til langt flere enn hva som er mulig med et rent fysisk tilbud.

I tillegg var Telenors ledelse også i nyhetene samme dag og fortalte at man også i fremtiden – etter at covid19-krisen har roet seg, kan tenke seg å beholde hjemmekontor i veksling med tradisjonell kontorplass.

I begge de to tilfellene er digitale løsninger og fleksibilitet stikkordene.

Innenfor offentlige anskaffelser er digitalisering et krav. At virkeliggjøringen av dette har fått et boost ved koronakrisen er det vel neppe noen tvil om. Noen innenfor det offentlige er alt kommet svært langt og benytter digitale verktøy, samtidig som store besparelser oppnås. Og leverandører av digital kommunikasjon har gode tider.

Ingen røtter hos Gutenberg

Anbud365 er en nettbasert nyhetsavis uten røtter i Gutenbergs tidsepoke. I drøyt fire år har vi levert tusenvis av artikler til beste for leserne. På den måten effektiviserer vi arbeidet for mange – ved at vi gjør det lettere å «se hva som skjer» innenfor faget.

Sammen med våre langsiktige samarbeidspartnere, som er blant landets fremste eksperter på anskaffelser og kontrakter, arrangerer vi seminarer – også helt eller delvis streamet. Forleden gjennomførte vi en digital konferanse, som en av de første i landet over hodet. Vi var også vårsemesterets eneste anskaffelseskonferanse.

Stikkordene her er kompetanse. Et bidrag til å heve kompetansen innenfor området offentlige anskaffelser – i pakt med hva som er krevet.

Det var naturlig for oss å gå heldigitalt for årets utgave av Anbud365-dagen. Vi «bor» jo på nettet. Så kom koronaen og gav også oss en dytt.

Nettverk og sosiale «venner»

Mange savner sikkert den sosiale delen av en konferanse. Også det å pleie og utvikle nettverk blant kollegaer er en verdifull tilvekst til å øke egen kompetanse. Samtidig har begrepet «venner» fått endret innhold i de senere årene. På sosiale medier er man jo nå venner med noen man knapt har hørt om. Milliarder på milliarder verden rundt trives så med det at de fortsetter på sosiale medier. Samtidig har de nok også fortsatt sine venner og kollegaer i tradisjonell forståelse. Aktiviteten på sosiale medier er et supplement, en mulighet til å utvide den kretsen man kan dyrke som et nettverk.

Anbud365-dagen i digital drakt er et slikt supplement. Gevinstene er stor og samfunnsnyttige. Ved å tilby et «TV-program» på om lag fem timer 3. juni, gjorde vi det mulig for alle påmeldte å få en skikkelig dose kompetanseløft i en innpakning som i sin form minner om TV-sendinger. Samtidig kunne man hoppe over noe, gå ut og inn osv. M.a.o. en fleksibilitet. For de som gikk glipp av hele eller deler av de mange innslagene, er sendingen tilgjengelig for de påmeldte i flere uker fremover. Og innslagene kan benyttes som internseminarer o.l. Fleksibel tilegnelse av kompetanse, tilpasset ens arbeidssituasjon.

Miljø, utslipp, kostnader, distrikter …

Hvor mye CO2 vi sparte ved at mange slapp å reise mer eller mindre lange avstander, vet vi ikke, men skal vi tro målinger, var den digitale løsningen sikkert et bidrag til redusert utslipp. Til daglig arbeider mange med å kutte utslipp. Vi bidro litt.

At det koster å reise og bo på hotell, vet vi alle. Vår digitale løsning bidro til at kostnadene for å skaffe seg kompetanse ble vesentlig lavere for mange enn om vi skulle hatt en tradisjonell konferanse. I tider med store ambisjoner og en pengesekk som ikke rekker til for alt, teller alt.

Og i forlengelsen av det: Den digitale løsningen gjorde det mulig for alle over hele landet å få en del av det som ble tilbudt på vår konferanse. Det er ikke bare politisk korrekt, men det er en svært viktig realitet for de av oss som ønsker å bidra til at alle skal kunne løfte sin kompetanse innenfor offentlige anskaffelser.

3.juni 2021

Dette er ingen oppfordring til alle konferansearrangører om å gjøre sine arrangementer. Anbud365-dagen i år gav imidlertid oss noe å tenke nærmere og grundigere på. Vi må selvsagt gjøre alle sider ved arrangementet bedre, kanskje se på andre former og løsninger – ja, evaluere alt for å øke egen kompetanse og muligheter for å heve oss. Den digitale hverdag er kommet raskere enn mange trodde for få måneder siden. «Barn av internett», som Anbud365 er, ser på dette som en utfordring og mulighet. Vi sees 3. juni 2021 – på en eller annen måte.

Bli den første til å kommentere på "Coronariktig Anbud365-dag med føringer inn i en mer og mer digital hverdag"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.