Krass bransjekritikk mot Vy-konkurranse – miljø og kvalitet uten verdi

Skriv ut artikkelen

NHO Transport ber statlige Vygruppen revurdere miljøkravene som er stilt til i en konkurranse om buss for tog-tjenester fra og med 2021. Det kan, skriver foreningen, eksempelvis gjøres ved at miljø vektes i tildelingen av kontraktene eller at kravene endres. Slik konkurransen er innrettet, er miljø og kvalitet uten verdi i kvalifiseringen og tildelingen av oppdrag. Tildelingen av kontrakter baseres på tilbud med lavest pris.

Kommentar fra Vygruppen: Miljøkravene i kritisert anskaffelse er allerede skjerpet.

Bakgrunnen for at NHO Transport reagerer, er kravene som stilles til materiellet og drivstoffet i pågående anskaffelser om buss for tog i perioden fra og med 2021. Disse kravene er lave i forhold til hva NHO Transport finner på vy.no: «aktivt å bidra til å redusere transportsektorens miljøbelastning». Vygruppen AS er et norsk transportkonsern eid av staten ved Samferdselsdepartementet.

Ifølge kunngjøringen av konkurransen på Doffin stilles det krav til minimum Euro-klasse V busser, men det kan også forespørres om Euro-klasse IV i noen oppdrag. Passasjerene kan fraktes i en buss fra 2009, eventuelt en enda eldre buss med autodiesel. Vy stiller med dette lavere krav enn andre bestillere av tilsvarende tjenester, heter det i brevet fra NHO Transport til Vygruppen.

Tildeling på basis av laveste pris

Tildelingen av kontrakter baseres på tilbud med lavest pris. Ergo vil for eksempel en Euro VI-buss, som har vesentlig bedre renseteknologi for NOx og partikler, konkurrere på linje med en eldre buss med høyere utslipp. Det gis heller ingen insentiver for å benytte biodrivstoff eller elbusser i kontraktene, til tross for at en del av transporten vil foregå i byområder, ifølge NHO Transport, som legger til at både Vy og NHO Transport har interesse av at bussbransjen har et godt omdømme.

NHO Transport oppfordrer Vy til å være en pådriver i markedet i tråd med egen profil. Foreningen ber Vy dermed revurdere kravene som er stilt til buss for tog-tjenester fra og med 2021. Det kan eksempelvis gjøres ved at miljø vektes i tildelingen av kontraktene eller at kravene endres. Slik konkurransen er innrettet, er miljø og kvalitet uten verdi i kvalifiseringen og tildelingen av oppdrag.

Bli den første til å kommentere på "Krass bransjekritikk mot Vy-konkurranse – miljø og kvalitet uten verdi"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.