Økt kommunikasjonskvalitet i anskaffelsesprosessen kan kutte transaksjonskostnader

Skriv ut artikkelen

Skal du kutte transaksjonskostnader er det å høyne kvalitetsnivået på kommunikasjonen mellom oppdragsgiver og leverandører en nøkkel: Det betyr symmetrisk informasjonsutveksling, det vil si at det er minst mulig rom for misforståelser, uklarheter osv. Det gjelder både all form for dokumenter i en anskaffelsesprosess og innholdet i all annen kommunikasjon, f.eks. underveis forhandlinger. Dette er lærdom som kan trekkes av en avhandling som nylig ble forsvart ved Høgskolen i Molde.

Rebecca Glavee-Geo gjorde sine studier i Ghana, men problemstillingene knyttet til transaksjonskostnadene kjenner vi godt igjen her hjemme. På dette viktige området, så vel på de mestre andre når det gjelder offentlige anskaffelser, er det en skrikende mangel på stadig ny og grundig kunnskap om hva som gjøre at kostnadene farer i været – og hva som må til for å få kontroll på de allerede svært høye transaksjonskostnadenei Norge. I den sammenheng er Glavee-Geos forskning verdifull. Også for norske offentlige oppdragsgivere og deres leverandører.

Utgangspunktet for avhandlingen er kjøper-selger-relasjonen. Hun ønsket svar på tre spørsmål: Hvilke nøkkelfaktorer avgjør graden av leverandørtilfredshet i en kjøper-selger-relasjon? Hva kan komme ut av tilfredsstillende business-relasjoner? Og: Spiller leverandør-tilfredshet noen meningsfull rolle når det gjelder resultatet?

Påvirker transaksjonkostnader

I avhandlingen tar hun for seg faktorer som influerer på transaksjonskostnadene underveis i gjennomføringen av en offentlig-privat kontrakt, og utvikler grep som kan være til hjelp i å kontrollere veksten i transaksjonskostnader i offentlige anskaffelses- og kontraktprosesser. Relasjonene mellom offentlige innkjøpere og leverandøren løftes frem.

Glavee-Geo formulerer en forskningsmodell som kobler ulike variabler fra transaksjons-teori og fair prosessgjennomføring til transaksjonskostnadenes utvikling. Modellen er empirisk testet basert på resultatene fra en tverrgående undersøkelse blant 156 anskaffelsespraktikere i Ghana.

«Asymmetrisk» informasjonsutveksling

Undersøkelsesresultatene viste at komplekse produkter og «asymmetrisk» informasjonsutveksling bidro til å øke transaksjonskostnadene. En «asymmetrisk» informasjonsutveksling kan innebære slikt som «snakke forbi hverandre», misforstå hverandre, mangel på harmonisering av forståelse av f.-eks. innholdet i et konkurransegrunnlag etc.

Også den viktige rollen som fair prosessgjennomføring spiller for reduksjon av transaksjonskostnadene, ble trukket frem av deltakerne i undersøkelsen. Det samme gjaldt betydningen av koblingen mellom den formelle kontrakteringen og transaksjonskostnadene i offentlig-privat samarbeid. Dette dreier seg ikke om et hvilket som helst kontraktsforhold, ikke bare en såkalt OPS-kontrakt, slik vi er vant med å forstå begrepet offentlig-privat samarbeid her hjemme.

Kjøper-opportunisme?

I tillegg til informasjonsutvekslingen er tillit, samarbeid og leverandørutvikling faktorer som løfter leverandør-tilfredsheten. Såkalt kjøper-opportunisme er imidlertid en kilde til mistillit og mindre tilfredsstillende kjøper-selger-relasjon, ifølge avhandlingen. Resultatene av undersøkelsen viser også konsekvensene av tilfredse leverandører i form av leveransekvalitet og ønske om fortsatt samarbeid.

Bli den første til å kommentere på "Økt kommunikasjonskvalitet i anskaffelsesprosessen kan kutte transaksjonskostnader"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.