Av Jacob M Landsvik, innkjøpssjef Universitetet i Oslo
Onsdag 25.11.2020 kunne vi lese følgende oppslag i Dagens Næringsliv: «Mercell Holding kjøper Visma Commerce basert på en selskapsverdi på to milliarder svenske kroner. – Å styrke Mercells internasjonale fotavtrykk har vært styrets strategi fra starten, sier partner Joar Welde i oppkjøpsfondet Viking Venture, som har tjent fett på Mercell.» Dette styrker åpenbart oppkjøpsfondet Viking Venture, men det svekker konkurransen i det offentlige markedet når det gjelder konkurransegjennomførings-verktøy, i alvorlig grad.
Konkurransen i dette markedet har allerede vært svært dårlig med kun tre leverandører, etter at Visma gjorde et oppkjøp av Amesto sin løsning for konkurransegjennomføring for 3-4 år tilbake. Nå er det over natten blitt et oligopol. Det er overhodet ingen god nyhet for offentlige oppdragsgivere som lever av, og tror på sunn konkurranse i et viktig marked.
Offentlige oppdragsgivere har gjennom de siste 10 årene deltatt i en sterk utvikling når det gjelder å digitalisere anskaffelsesfunksjonen. Det har ikke alltid vært like lett, ikke minst på mangel av oppegående leverandører og et svært begrenset marked. Det fremstår også som noe motsetningsfullt at Mercell som har lang fartstid som leverandør av konkurransegjennomføringsverktøy og som har fremmet konkurransen om offentlige kontrakter, nå inntar en posisjon i et oligopol. Det kan umulig være enkelt å leve med.
For offentlige oppdragsgivere blir fremtiden mht digitalisering av anskaffelses-funksjonen usikker på flere områder. Det vi ofte opplever når konkurransen i et marked svekkes, er både dyrere produkter og dårligere kundeservice. Det er opptil Mercell å gjøre disse antagelsene til skamme.
Bli den første til å kommentere på "Urolig for konkurransen etter oppkjøp"