Innovativ sirkulær-løsning skal gjøre det trygt også på eldre veier utenfor allfarvei

Anbud365: Innovativ sirkulær-løsning skal gjøre det trygt også på eldre veier utenfor allfarveiStatens vegvesen, her ved vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, skal gjennom ordningen «Fast track for sirkulærøkonomi» utvikle en sirkulær aggregat-løsning for veistrekninger der det ikke er god nok – eller ingen - strømtilførsel (foto: Knut Opeide, Statens vegvesen).

Skriv ut artikkelen

Datainnsamling med moderne digitale teknikker var ikke påtenkt når mange av veiene i Norge ble bygget. For å kunne samle inn data fra veikanten er tilgjengelig strøm og nettverk viktige. Statens vegvesen ønsker å gi god informasjon til trafikantene som ferdes på veistrekningen, og gikk derfor ut i markedet for å finne en sirkulær aggregat-løsning som kunne tåle vær og vindt og gi punktstrøm. Gjennom en idékonkurranse er partneren funnet og nå skal prototyp utvikles.

Denne konkurransen er en av fem konkurranser finansiert av Klima- og miljødepartementet, gjennom prosjektet «Fast track for sirkulærøkonomi» Formålet er å fremme aktivitet i næringslivet og grønn innovasjon gjennom offentlige anskaffelser.

Bedriften BALLARD POWER SYSTEMS NORWAY vant idékonkurransen til Statens vegvesen.  De tilfredsstilte alle vegvesenets krav med sin hydrogenløsning for sirkulær energiforsyning, og får kr.300 000,- til å lage en prototype for løsningen. Den skal presenteres i mars.

Mobilt hydrogenapparat

Hovedoppgaven var å designe et sikkert mobilt hydrogenaggregat til bruk langs vei, hvor det er utfordringer med snø og vanskelige værforhold. Løsningen skulle kunne tilpasses forskjellige typer påkoblinger av master og sensorer, og være basert på eksisterende komponenter.

Statens vegvesen har flere veier hvor det ikke er tilrettelagt for moderne digital informasjonsinnsamling. En viktig komponent for å kunne samle inn data fra veikanten er at det er strøm og nettverk tilgjengelig. Datainnsamling med moderne digitale teknikker var ikke påtenkt når mange av veiene i Norge ble bygget. Dette gjør at mange veier i Norge ikke har strøm eller nettverk på steder hvor det er behov for det i forbindelse med instrumentering langs vei.

Alternativ strømkilde

For å unngå å legge ut kobberledning for strøm, som både er dyrt og har en miljøkostnad på materialsiden, ser Statens vegvesen på muligheten til å bruke aggregat for punktstrøm der hvor det er behov for det. Med alternativ strømkilde på disse lokasjonen vil de kunne sette opp både sensorer og nettverk, og dermed tilby bedre informasjon til trafikantene. Kravet var at aggregatet skulle kunne bygges av materialer som kan resirkuleres/gjenbrukes, og at bruken av aggregatet tilstrebet å ikke slippe ut CO2, heter det.

Løsningen skal gi strøm til å drifte sensorer som registrerer og innhenter informasjon som er viktige for å kunne gi god informasjon til trafikantene som ferdes på veistrekningen. Behovet vil ofte være på eldre veier utenfor allfarvei, hvor aggregatet vil måtte stå i utfordrende terreng.

Utslippsfrie løsninger

Løsninger som er helt utslippsfrie i bruken vil bli foretrukket. Aggregatet skal kunne fungere stabilt i mørketiden og under sterke vindforhold. Statens vegvesen har erfaring med at solcelle og vindmøller ikke fungerer så driftssikkert som ønskelig i enkelte fylker som Troms og Finnmark. De ønsket derfor å få innspill til løsning på brenselceller basert på hydrogen, dvs. brenselcelle som bruker hydrogen direkte, og ikke andre brenselcelleløsninger som avgir CO2.

Bli den første til å kommentere på "Innovativ sirkulær-løsning skal gjøre det trygt også på eldre veier utenfor allfarvei"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.