For andre gang drar Stavanger kommune i gang en såkalt kvikktest. Prosjektet denne gangen gjelder «øyriket Stavanger». Poenget er å invitere næringslivet til å finne nye, kreative løsninger – gjerne gründere og oppstartsselskaper som ofte ikke kvalifiserer til de tradisjonelle anskaffelsene i kommunen, heter det. I kvikktest brukes åpne konkurranser. Kvikktesten skal gjennomføres vår/sommer 2021, og kunngjøres i begynnelsen av mars. Forventet oppstart rundt midten av april – og har en varigheter på seks måneder fra startdato. Fem bedrifter skal plukkes ut til å delta.
Først skal det være dialogmøte. Formålet er å presentere behov, mulighetsbildet og etablere en dialog med næringslivet. Kommunen ønsker også å motivere bedrifter til å delta i prosjektet. På møtet vil deltakerne dessuten få en orientering om foreløpig fremdriftsplan.
Prosjekt «Kvikktest øyriket» er en utfordring til gründere, oppstartsselskaper og etablerte bedrifter om å teste nye og utestede løsninger som kan bidra til at flere får gode opplevelser i øyriket. Stavangers øyrike består av 37 øyer og har potensiale til å bli en attraktiv turistdestinasjon med sin natur, matproduksjon og tilknytning til byen Stavanger, heter det i den veiledende kunngjøringen på Doffin. I kvikktesten ønsker kommunen å utfordre bedrifter til å skape gode sommerminner for de som velger å utforske øyriket i Stavanger kommune sommeren 2021.
Kvikktest er læring
En kvikktest er et eksperiment som går over seks måneder, der utvalgte bedrifter – basert på åpen konkurranse – er med å test sine løsninger i reelle omgivelser. Et av hovedmålene med å gjennomføre en kvikktest er læring. Læring for bedriftene som får testet sine ideer og løsninger før evt. kommersialisering, og læring for kommunen, som får bedre forståelse rundt den gitte utfordringen.
Kommunen ønsker å velge inntil fem leverandører, som hver vil motta inntil kr. 250 000 eks. mva. for å gjennomføre kvikktesten, gitt at det finnes egnede prosjekter. Bedriften har ansvar for gjennomføring av testen, med oppfølging og støtte fra teamet i kommunen. Kvikktesten varer i seks måneder. I den perioden er forutsetningen at det også jobbes med forretningsmodell som sikrer finansiering for videre utvikling. Dersom kommunen ønsker å kjøpe løsningen må det gjennomføres en ordinær anskaffelsesprosess, fremhever kommunen i sin omtale av kvikktesten.
Strategisk satsing
Opplevelser og reiseliv er en strategisk satsing for Stavanger kommune og de ønsker å stimulere til bærekraftig turisme med høy lokal verdiskaping, basert på naturlige og historiske fortrinn. Mulighetsrommet er stort, poengterer kommunen, og det finnes mange løsninger på utfordringen som kommunen ikke har tenkt på. I kvikktesten ser de etter løsninger som ikke er blitt tatt i bruk av kommuner tidligere. De ser etter løsninger som gjerne er på ide eller prototype-stadiet der kvikktesten kan gi en ramme for brukerinnsikt, testing og læring om løsningen for både bedriften som deltar og kommunen.
Løsningene kan være fysiske, analoge eller digitale, produkter eller tjenester. Løsningen kan være stedstilpasset, men, heter det, man ser også etter løsninger som kan kopieres til ander destinasjoner.
Bli den første til å kommentere på "Stavanger med kvikktest, inviterer til konkurranse for å skape sommerminner"