Hadde Kofa hatt kompetanse ut over den rent juridiske, eller benyttet ekstern kompetanse, kunne nemnda i en konkret sak om ulovlig direkteanskaffelse også ha oppdaget en mulig ulovlig deling av kontrakt. Det hevder daglig leder Johs Oraug i Quality Manager + com AS overfor Anbud365.
I en klagesak nylig konkluderte Kofa (sak 2016/26) med at Skedsmo kommune hadde foretatt en ulovlig direkteanskaffelse. Kommunen hadde gjennomført en konkurranse med forhandling for anskaffelse av elektronisk kvalitets- og internkontrollsystem. Anskaffelsens verdi var beregnet til mellom 500.000 – 1,6 NOK, men var ikke kunngjort i EUs TED–database. Det skulle kommunen ha gjort, ifølge klagenemnda fordi terskelverdien på kunngjøringstidspunktet var på 1,55 MNOK.
I begrunnelsen som kommunen i etterkant av anskaffelsen sendte til dem som ikke nådde opp i konkurransen, heter det bl.a. at det prismessig bare var mindre forskjeller mellom beste og nest beste tilbud i konkurransen. I en korrespondanse som Anbud365 har fått tilgang til, har Quality Manager + com AS – nr. 2 i konkurransen – reagert kraftig:
Feil vurdering
– Det er en feil vurdering å skrive «Prismessig var det kun mindre forskjeller mellom beste og nest beste tilbud i konkurransen». Det er tilsynelatende en prisforskjell på 20.000 kroner over 8 år mellom de to tilbudene, ifølge våre undersøkelser, sier Johs Oraug i Quality Manager + com AS til Anbud365.no.
Oraug forklarer:
– Kommunen hevder å ha en SharePoint standard–versjon fra tre år tilbake. Men den versjonen har ikke de funksjonene som et RiskManager–program må ha for å kunne levere grafer, trender og risikoanalyser som tilfredsstiller kravspesifikasjonen. Disse krever en oppdatering til SharePoint Enterprise, en tredjeparts–lisens som øker års-kostnadene med lag 1000 NOK i året pr. pc. Antakelig har Skedsmo ca. 4000 PC-er, – altså 4 millioner kroner pr. år i tillegg til opprinnelig anskaffelsesverdi på kr. 112.000,- pr. år. Dette finner vi ikke i tilbudet fra vinneren av konkurransen.
Han forteller at andre kommuner, f.eks. Stranda, også trodde at en standard–løsning ville holde. Etter fire år sa de opp den avtalen de hadde. Det viste seg at analyse av årsaker, konsekvenser og avdekking av systemfeil, trender osv. er funksjoner som krevet mye mer enn det standardversjonen kan levere.
30 ganger dyrere
– Etter våre beregninger vil RiskManager påføre Skedsmo kommune en 30 ganger dyrere løsning enn den oppgitte prisen fra vinneren av konkurransen, fremholder Oraug, og han utfordrer: – Hvordan skal Kofas medlemmer kunne vurdere om prisen i tilbudene er riktige, – og ikke krever en oppgradering av programvaren etter innkjøpet, som kan koste Skedsmo kommune kanskje ekstra 4 millioner kroner pr. år? Vi hadde håpet at Kofa kunne sjekket ut våre påstander ved f.eks. å få fram en dokumentasjon som viser hvilke Risk Manager-kunder som har sagt opp løsningen pga. av for dyre 3.partslisenser.
En slik undersøkelse er viktig, mener han, for ikke å få flere eksempler på innkjøp som i neste omgang betyr millionbeløp i 3.partslisenser.
– Det er mange myter om hva internkontroll er for noe, sier Oraug. For eksempel: «Det er permer med prosedyrer, det!» Det er disse misforståelsene som ødelegger for bedre styring i offentlige virksomheter, og som bl.a. fører til feil anskaffelser av dataverktøy.
Bli den første til å kommentere på "Kunne oppdaget en mulig ulovlig deling av kontrakt"