Alle virksomheter i Oslo kommune skal vurdere reparasjon og oppgradering før nyinnkjøp. Det gjelder også smarttelefoner. – Dette krever at vi har kjøpt telefoner som lar seg reparere, at det er mulig å kjøpe reservedeler, og at det finnes et marked av reparatører som kan utføre tjenesten. Det krever også at kommunen har systemer som gjør det enkelt og tilgjengelig med reparasjon, for å unngå at telefoner kastes unødvendig, sier avdelingsdirektør i Innkjøpstjenester i Utviklings- og kompetanseetaten (UKE), Gunnar Wedde, i et oppslag i mars-utgaven av nyhetsbrevet fra UKE.
Sammen med Malmø, København og Helsinki utviklet Oslo kommune ved UKE høsten 2020 felles ambisjoner for rettferdige og sirkulære smarttelefoner. – Resultatet ble ni punkter som representerer byenes felles ambisjoner mot 2025. Dette sender et tydelig signal til markedet, sier Wedde.
Sirkulær økonomi innenfor IKT krever et bredt samarbeid mellom offentlige oppdragsgivere, forhandlere, leverandører, produsenter og andre eksperter. Produksjonen baserer seg på kompliserte globale verdikjeder, derfor er det helt nødvendig med samarbeid og felles ambisjoner.
I februar kom så UKE med veiledning om sirkulær økonomi på anskaffelsesveiledningen. Denne viser hvordan sirkulær økonomi er en kombinasjon av komplekse sammenhenger og sunn fornuft.
Utslippsfri levering av telefoner
Fra april 2019 til november 2020 ble det kjøpt 12 500 telefoner på UKEs samkjøpsavtale. Disse telefonene ble levert utslippsfritt (fra distributør til kommunens virksomheter) og med mulighet for å bestille ferdig montert med skjermbeskyttelse og deksel. Sistnevnte slik at uhell og små skader ikke medfører kort levetid for en ellers kvalitetsmessig god telefon.
Mobiltelefon-avtalen inkluderer både en garantiavtale som pålegger leverandør å dekke alle kostnader ved reklamasjon, og en returavtale hvor leverandør på forespørsel skal hente kassert utstyr for forsvarlig destruksjon og gjenbruk. Selv om leverandøren kan ta imot kassert utstyr, ønsker kommunen først og fremst at virksomhetene skal benytte seg av kommunens egen avtale på henting og gjenbruk av IKT-utstyr.
25% videre til gjenbruk
Det viktigste er at telefoner som ikke lengre er i bruk blir returnert, slik at de kan gjenbrukes før de går ut på dato, eller at materialene, inkludert de verdifulle råmetallene, kan gjenbrukes i nye produkter. Fra 2016 til 2020 ble det levert inn 3 030 telefoner på kommunens returavtale med OsloKollega. Av disse ble ca. 25 % solgt videre til gjenbruk. Av telefonene som sendes videre til miljømessig avhending, fjernes det deler som skal benyttes i reparasjon av andre telefoner.
Leverandøren, OsloKollega AS, har i over 50 år vært en betydelig aktør innenfor arbeidsmarkedsinkludering/attføringstjenester.
Bli den første til å kommentere på "Smarttelefoner: Slik legger Oslo kommune til rette for sirkulærøkonomi"