• Leverandører
  • KARL STORZ Endoskopi Norge AS
    Søve AS
    SOS Inspection AS
    Isobar Norge AS
    First Rent A Car Norway AS (Hertz)
    Imatis AS

Slik skal vegvesenet og entreprenørene løse kontrakt-konflikter

Anbud365:Slik skal vegvesenet og entreprenørene løse kontrakt-konflikterEn serie tiltak beskrives i et fellesdokument mellom entreprenørene og Statens vegvesen. Dokumentet beskriver en hvordan uenigheter skal løses, og er forankret i toppledelsen i Statens vegvesen og de største entreprenørselskapene. På bildet adm.dir. i Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg, Kari Sandberg.

Skriv ut artikkelen

Statens vegvesen og entreprenørene er blitt enige om hvordan konflikter i oppgjør i store anleggskontrakter skal løses. Etablering av et såkalt ekspertråd i de største kontraktene står sentralt i ordningen. En egen, konkret kontraktbestemmelse som regulerer ekspertrådets arbeid, er utarbeidet.

Dokumentet om hvordan uenighet skal håndteres, er utarbeidet av Statens vegvesen og Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg. Initiativet som førte til fellesdokumentet, kom etter en periode hvor det har vært mye fokus på konflikter og rettstvister mellom vegvesenet og entreprenørene.

Kontraktsbestemmelsen som omhandler ekspertråd, sier at det er naturlig å benytte to erfarne teknisk kyndige medlemmer og en erfaren jurist som leder. Uenigheter dreier seg som regel om hva som er berettigede krav og riktig betaling. I de tilfeller det har vært umulig å bli enig, har hele entreprenørens krav kommet inn i et rettslig løp – også når byggherren ville ha kunnet gitt et mindre oppgjør.

Ekspertråd

Ekspertrådet skal kunne gi råd om delutbetaling, og byggherren vil følge rådet med mindre man mener at det er åpenbart urimelig, heter det.

I dokumentet beskrives mer detaljert hvordan uenighet om tilleggskrav håndteres, blant annet frister for å ta de forskjellige stegene. Entreprenørene forplikter seg til å rapportere løpende om framdriften, om hva de har satt på at mannskap og maskiner. Entreprenøren skal gi vegvesenet rapporter om avvik og vurdere konsekvensene. Med denne kunnskapen blir det lettere å vurdere tilleggskrav i ettertid.

Noen tiltak kan innføres i allerede inngåtte kontrakter, forutsatt at dette er et ønske fra begge kontraktspartene. Andre tiltak vil måtte innarbeides i Vegvesenets kontraktsmaler og legges til grunn i nye kontrakter.

Hovedpoenger i fellesdokumentet:

  • Det er definert en tydelig prosess for hvordan krav skal håndteres. Prosessen inkluderer klare frister og ansvar. Dette skal sikre at krav ikke blir liggende.
  • På de største kontraktene utvides ekspertordningen til et ekspertråd bestående av flere eksperter. En konkret kontraktbestemmelse som regulerer ekspertrådets arbeid, er utarbeidet.
  • Byggherren vil gjøre midlertidige utbetalinger i tråd med ekspertrådets råd, så lenge byggherren ikke er av den oppfatning av at rådet er åpenbart uriktig.
  • Fremdriftsplan er et avgjørende verktøy for å dokumentere krav. Det er utarbeidet forslag til hvilke krav som skal stilles til fremdriften og til entreprenørens rapportering.
  • Samhandlingen mellom entreprenør og byggherre bør være tettere når kontraktene blir svært store. Derfor er det foreslått eksempler som vegvesenet vil innarbeide i sin veiledning for samhandlingsprosessen.
  • Det er utarbeidet en enkel oversikt over hvordan entreprenøren kan dokumentere ulike konsekvenser av endringer som oppstår underveis i et kontraktsarbeidet.
  • Det er enighet om å se på mulige felles initiativ for å sikre kompetanseheving og kulturendring.

Be the first to comment

on "Slik skal vegvesenet og entreprenørene løse kontrakt-konflikter"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*