Vil ha mer oppmerksomhet om innovative anskaffelser, jakter proff kommunikasjonshjelp

Anbud365: Vil ha mer oppmerksomhet om innovative anskaffelser, jakter proff kommunikasjonshjelpNasjonalt program for leverandørutvikling (LUP) ved sin programleder, Per Harbø, trenger profesjonell kommunikasjonshjelp for å nå sine tjenestemål for perioden frem til 2024.

Skriv ut artikkelen

En av Norges kraftigste innovasjonsmotorer jakter nå profesjonell kommunikasjonshjelp. Det er Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP) som vil skaffe seg mer oppmerksomhet om innovative anskaffelser. På et dialogmøte 20. august ønsker programmet å høre mulige leverandørers syn på de problemstillinger som LUP baler med på kommunikasjonssiden. Innspillene fra leverandørene skal bidra til et mest mulig treffsikkert konkurransegrunnlag i høstens planlagte anskaffelse av kommunikasjonstjenester.

I styringsdokumentet til LUP for perioden 2020-2024 er ett av tjenestemålene: Mer oppmerksomhet – for innovative anskaffelser, leverandører og deres løsninger og for LUP sitt bidrag i prosessen.

Erfaring fra arbeidet har vist at det å arbeide for å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser virker. I en tiårsperiode fra 2010 har det blitt gjennomført rundt 200 pilot- og eksempelprosesser. Evalueringer har vist at programmets aktiviteter gir spredningseffekter, flere offentlige virksomheter tar det i bruk, og innovasjonshøyden øker. En europeisk studie gjennomført av PWC i 2020 plasserer Norge helt på toppen når det gjelder bruk av innovative offentlige anskaffelser.

I 2020-utgaven av modenhetsundersøkelsene i regi av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) kommer det imidlertid frem at de fleste offentlige virksomhetene svarer i liten grad eller svært liten grad når det gjelder om de vurderer prosedyrer som legger til rette for innovasjon eller om de bruker innovative anskaffelser for å løse samfunnsutfordringer.

Dialogmøte 20. august

LUP har invitert til digitalt dialogmøte 20. august fordi programmet planlegger å lyse ut en konkurranse for kjøp av tjeneste for utforming av ny kommunikasjonsstrategi og -rådgivning. På møtet skal LUPs behov for tjenesten presenteres, og markedet skal motiveres til å komme med spennende innspill. Innkjøp planlegges i høst – med unntak av produksjonsarbeid som vil gjelde fra 2022. Innsikten fra dialogen med leverandørene planlegges brukt til å utforme et best mulig konkurransegrunnlag for den påfølgende anskaffelsen.

Kommunikasjonsarbeidet vårt så langt har vært mye bra, heter det i invitasjonen til dialogmøtet, men fortsatt en del ugjort. Arbeidet må «henge sammen med» programbeskrivelsen vår og hjelpe oss mot å nå våre mål. LUP har en bred målgruppe – som skal nås med mye informasjon, i mange ulike flater og med riktig «timing». En plan mangler – hvem gjør hva, når og hvordan, og hvorfor gjør vi det? Og LUP har ulik kompetanse internt og samtlige i teamet trenger faglig påfyll og støtte for å øke kapasitet og treffsikkerhet.

Årsak til dårlig samvittighet

Slik beskrives dagens status på kommunikasjonsområdet: Samtlige i teamet er mer eller mindre selvlærte (learning by doing) med ønske om å gjøre en god jobb. For mange er kommunikasjonsoppgavene nokså krevende, og ofte en årsak til dårlig samvittighet for alt som burde vært gjort.

For å lykkes med LUPs måloppnåelse må balansegangen mellom kommunikasjonsbehov i det operative, og det strategiske arbeidet finnes, fremheves det notatet til dialogmøtet. Ønsket er at det skal være enkelt å utføre kommunikasjonsoppgaver samtidig som vi lykkes med å nå våre målgrupper.

Bli den første til å kommentere på "Vil ha mer oppmerksomhet om innovative anskaffelser, jakter proff kommunikasjonshjelp"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.