Statens vegvesen har innført CO2-reduksjon som tildelingskriterium i driftskontrakter. Dette og andre kvalitetskriterier skal telle 70% ved kontraktstildelingen, pris 30%. Anskaffelsesmetoden som skal benyttes i den aktuelle konkurransen er dessuten Best Value Procurement (BVP).
Det er en i en drifts- og vedlikeholdskontrakt på Østlandet – Gjøvik-Romerike – at entreprenørene for første gang også skal konkurrere om best mulig arbeidsvilkår for egne og underentreprenørenes ansatte. Kontrakten kunngjøres i oktober i Doffin og i EUs kunngjøringsdatabase TED, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.
Kontrakten trer i kraft høsten 2022 og varer i fem år, med tre års opsjon.
Statens vegvesen benytter såkalt Best Value Procurement (BVP) som anskaffelsesmetode for denne kontrakten, en metode for prosjektstyring og innkjøp som vektlegger leverandørens kompetanse og prestasjon.
Arbeidsvilkår for ansatte
Entreprenørens evne til å redusere CO2-avtrykket og gi best mulig arbeidsvilkår for de ansatte, blir avgjørende for hvem som vinner kontrakten. Det betyr at entreprenørene skal konkurrere om å gi best mulig klimaløsninger og arbeidsvilkår for de involverte i kontrakten.
Ved tildelingen av driftskontrakten for Gjøvik-Romerike skal pris telle 30% mens øvrige kriterier skal i sum vektes med 70%. Det dreier seg om CO2-reduksjon, oppetid, HMS og entreprenørens kompetanse, som også skal vektes i tildelingen.
Første gang
– Dette er første gang vi lyser ut en kontrakt der entreprenørene belønnes for å gi sine egne og underentreprenørenes ansatte gode arbeidsvilkår. Det er viktig at gode arbeidsvilkår blir et konkurransefortrinn og ikke en begrensning, sier seksjonsleder Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen.
Kontrakt «9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027» omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, rv. 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 km.
Bli den første til å kommentere på "Vegvesen-kontrakt – pris 30%, CO2-reduksjon tildelingskriterium"