Nye, sammenslåtte kommuner må betale for synder mot anskaffelsesregelverket som noen av de sammenslåtte, tidligere kommunene har begått. Det gjelder blant annet overtredelsesgebyr fra Kofa. Næringsminister Jan Christian Vestre kunne ikke gjøre noe med det, annet enn å utvise forståelse for at det kan fremstå som urimelig. Han svarte på et skriftlig spørsmål fra Stortinget.
Det skriftlige spørsmålet kom fra Hordaland-representanten Ove Trellevik. Han ville vite om regjeringen kunne å se på Kofa og sanksjonsmulighetene. Hans bekymring var at regningen for lovbrudd gjort av kommuner som ikke lenger eksisterte på grunn av kommunesammenslåing har gjort lovbrudd, må betales av den nye kommunen. Trellevik har et eksempel på dette i eget valgdistrikt ved at nye Øygarden kommune er ilagt millionbeløp i overtredelsesgebyr av Kofa for regelbrudd gjort av den tidligere kommunen med samme navn.
Næringsminister Vestre kunne i sitt svar opplyse at Kofa hittil i 2021 har ilagt overtredelsesgebyr i fem av rundt 200 avgjorte saker.
Følger tolkningsuttalelser
Kommunal- og moderniseringsdepartementet har publisert en rekke tolkningsuttalelser om de rettslige problemstillingene som oppstår ved kommunesammenslåing, inkludert overføring av rettigheter, eiendeler og forpliktelser. Praksis i forbindelse med betaling av gebyr ilagt av Kofa, er i tråd med de generelle prinsippene som følger av disse tolkningsuttalelsene, slo statsråden fast og:
– Jeg har forståelse for at det kan fremstå som urimelig for innbyggerne i en sammenslått kommune at gebyr ilagt på grunnlag av feil begått i en kommune som ikke lenger eksisterer, må dekkes av den nye kommunens budsjett. Det skal etter min mening imidlertid gode grunner til for å innføre et særlig unntak fra de generelle prinsippene om overføring av rettigheter, eiendeler og forpliktelser i sammenslåtte kommuner, kun for gebyr ilagt av Kofa.
Forholdsvis få saker
Han la i denne sammenheng vekt på at det i denne situasjonen har oppstått i forholdsvis få saker så langt. I tillegg minnet han om at Kofas adgang til å ilegge gebyr, bortfaller dersom saken ikke er klaget inn for klagenemnda innen to år etter at kontrakten ble inngått. – Dette innebærer at det også fremover sannsynligvis vil komme et begrenset antall saker hvor en ny kommune eventuelt må betale gebyr for feil begått av tidligere kommuner, slo han fast.
Dersom det er behov for endringer i anskaffelsesregelverket ville statsråden komme til Stortinget med det, og: – I forbindelse med disse vurderingene, vil det også være nærliggende å se nærmere på Kofas kompetanse og saksbehandling.
En skulle tro, ut fra spørsmålstiller, at hverken legalitetsprinsippet, ulovfestede og lovfestede forhold ikke gjelder for sammenslåtte kommuner i lys av lov om offentlige anskaffelser. Det er utrolig hvor lite kunnskap en Stortingsrepresentant gir uttrykk for i kraft av sin rolle som lovgiver.