Helse Midt-Norge har tildelt et selskap under stiftelse en kontrakt på pasientkjøring i Møre og Romsdal. Det har vakt bestyrtelse i regionens drosjemiljø. Gjennom å vinne en sak i tingretten har de fått stoppet kontraktsinngåelsen, og nå venter de på Kofas konklusjon. Kan man skrive kontrakt med et selskap under stiftelse, er spørsmålet, og ifølge regionens drosjemiljø har selskapet hverken biler eller sjåfører. Og bakom striden ligger erkjennelsen av uten pasienttransport hadde det knapt vært drosjekjøring på bygda.
I store deler av landet har det i månedsvis vært kjempet om kontrakter for pasientkjøring, oftest slik at lokale, mindre taxidrivere med nebb og klør vil ha slike kontrakter som et vesentlig bidrag til opprettholdelse av sitt livsgrunnlag. Pasientkjøring kan utgjøre opptil 90% av taxi-inntektene. I noen av tilfellene har stridighetene også noe med det såkalte «taxi-frislippet», der kravene til å etablere taxikjøring ble lettet på.
I en rekke lokalmedier fortelles det nå om at selskapet Nordvest Taxi har vunnet fram med en midlertidig forføyning som forbyr Helse Midt-Norge å skrive taxikontrakt om pasientkjøring på Nordmøre inntil en klagesak er behandlet av KOFA. Nordvest Taxi, en paraplyorganisasjon for 230 taxieiere i Møre og Romsdal, har anket vedtaket inn for KOFA fordi de mener at firmaet som fikk oppdraget, ikke oppfyller kravene.
Selskap under stiftelse
Det var i januar det ble kjent at et selskap under stiftelse, Pasientreiser1 AS SUS med forretningsadresse i Ålesund, vant anbudet på pasientkjøring på Nordmøre, som i dag innehas av Nordvest Taxi. For å kunne forhindre at helseforetaket signerer kontrakt før klagen i KOFA blir behandlet, ba de Tingretten om å pålegge Helseforetaket å ikke skrive under noen kontrakt før avgjørelsen er falt i KOFA.
Trøndelag tingrett kom til at tilbudet ikke er bindende for selskapet, fordi selskapet etter aksjeloven ikke kunne forpliktes i og med at det i stiftelsesdokumentet ikke var inntatt en bestemmelse om at selskapet skulle inngi tilbud i den aktuelle offentlige anbudskonkurransen. Helse Midt-Norge ble ikke hørt med at selskapet automatisk overtar pliktene ved registrering og at selskapets representanter fram til da er personlig ansvarlig.
Ikke nok med avledet binding
Retten mener anskaffelsesregelverket må forstås slik at tilbudet må være bindende for tilbyderen ved tilbudsfristens utløp, og at det ikke er tilstrekkelig med den avledede bindingen som følger av at representantene for selskapet har et personlig ansvar fram til registreringen.
– Helt klart er dette positivt for drosjenæringen lokalt, det er positivt for hele bygda også. Hvis vi ikke kunne få drevet med pasienttransport hadde det nok ikke vært noe drosjenæring på bygda, sier Lars Olav Stenberg, daglig leder i Stenberg transport til Driva. – Dette er en spesielt gledelig nyhet for drosjenæringen i bygdene da 80% av omsetningen deres kommer fra pasienttransport, sier Knut Gjektvik, styreleder i Nordvest taxi, til samme avis.
Gjentar tabbe?
Kritikerne mener helseforetaket i ferd med å gjøre samme tabben som to ganger tidligere ved å gi pasientreisene til en kontraktør som viste seg ikke å greie å oppfylle vilkårene. De hevder at man har valgt et selskap som per dato ikke er registrert i Brønnøysund, og som hverken har biler eller sjåfører. Nok en gang, hevdes det, er man blind for alt annet enn pris. Prisen er i utgangspunktet veldig lav, og den som gir den beste rabatten får oppdraget, ifølge kritikerne, som legger til at samfunnsberedskapen som drosjenæringen utfører, ikke blir vektlagt.
Bli den første til å kommentere på "Opphetet lokal drosjestrid – kan man gi kontrakt til et selskap under stiftelse?"