I 2020 satte Kofa i gang et prosjekt for å kutte saksbehandlingstidene. Nå er målet nådd for rådgivende saker, og for prioriterte rådgivende saker er saksbehandlingstiden lav. Det fremgår av årsrapporten for Klagenemndsekretariatet, der Kofa inngår. Utfordringen nå er saksbehandlingstiden for gebyrsaker. Målet er der å kutte til seks måneder, men pr nå viser Kofa-statistikken at det går feil vei.
Det er nå fem år siden Kofa kom til klagenemndsekretariatet, der en rekke klagenemnder er samlet under ett tak. Samme ordning har man i Danmark, der en rekke domstolsliknende nemnder er samlet i Nævnenes Hus, inkludert Klagenævnet for Udbud.
Årsrapporten som nå foreligger, omfatter alle nemndene som Klagenemndsekretariatet betjener. Når det gjelder Kofa, rapporteres det at denne klagenemnda i fjor avgjorde 225 saker. Det er det høyete siden Klagenemdsekretariatet ble opprettet. Antall saker i restanser var lavere enn ved utgangen av 2020, med en nedgang på ca. 31%.
Stabil saksbehandlingskapasitet
I løpet av 2021 har saksbehandlingskapasiteten vært tilnærmet lik som i 2020, samtidig som antall avgjorte saker økte med ca. 16%. – Vi ser at den økte saksbehandlingskapasiteten som ble tilført i 2020, har ført til stabilitet blant de ansatte og dermed til flere og raskere avgjørelser, fremgår det av rapporten.
Saker med påstand om ulovlig direkteanskaffelse utgjorde ca. 68% av sakene i restansene ved årsslutt. I løpet av 2021 avgjorde Kofa 44 gebyrsaker, og avvikling av gebyrsakene ligger dermed på samme nivå som i 2020, heter det. Seks oppdragsgivere ble ilagt gebyr.
I mål
Målet om tre måneders saksbehandlingstid for ordinære rådgivende saker vil høyst sannsynlig nås allerede tidlig i 2022. I 2020 var saksbehandlingstiden 272 dager, i 2021 150 dager og – i skrivende stund – ifølge Kofa-statistikken 97 dager. Restanseprosjektet som ble igangsatt i 2020 må derfor anses ferdigstilt når det gjelder de rådgivende sakene, slås det fast i årsrapporten. Saksbehandlingstiden for gebyrsaker har blitt betydelig redusert gjennom 2021, og målet er å redusere denne til seks måneder i 2022. Saksbehandlingstiden for prioriterte rådgivende saker holdes fortsatt lav, med under to måneders saksbehandlingstid.
Ved å sammenholde opplysninger i årsrapporten med status etter Kofa-statistikken i skrivende stund, viser utviklingen i saksbehandlingstid for prioriterte saker 57 dager i 2020, 56 i 2021 og 57 nå. For gebyrsaker: I 2020 353 dager, i 2021 250 dager og p.t. 300 dager.
Brukes til opplæring
I saker hvor Kofa konstaterer brudd på regelverket har NFD bedt Klagenemndsekretariatet om å innhetene tilbakemelding fra oppdragsgivere på hvordan de vil forholde seg til nemndas avgjørelse. I 2021 fikk de tilbakemelding i 46 saker., Tilbakemeldingen er hovedsakelig at klagenemndas avgjørelse tas til etterretning. I saker hvor kontrakt er inngått, opplyser de fleste oppdragsgivere at de vil foreta en gjennomgang av sine gjeldende innkjøpsrutiner. Flere oppdragsgivere melder også tilbake at klagenemndas avgjørelser brukes i opplæringsøyemed. I prioriterte saker hvor kontrakt ikke er inngått, har oppdragsgivere meldt tilbake at de har innrettet seg etter klagenemndas avgjørelse, enten ved å avlyse konkurransen eller ved å foreta nye vurderinger der det er aktuelt.
Både i 2021 og så langt i 2022 har for øvrig alle vedtak både i Kofa, Energiklagenemnda og Konkurranseklagenemnda som er blitt brakt inn til domstolene, blitt opprettholdt, enten i tingrett eller lagmannsrett.
Bli den første til å kommentere på "Kofa i mål med nytt kutt i saksbehandlingstid; ett gjenstår"