Statens vegvesens utgifter til eksterne tjenestekjøp er økt med 60% fra 2011 til 2015 – for en av kjerneoppgavene nærmere 80 %. Sistnevnte er knyttet til behovet for kapasitet og er dermed avgjørende for å bruke Statens vegvesens bevilgninger. Dette fremgår av regjeringens forslag til samferdselsbudsjett for 2017.
I samme periode har utbygging, drift og vedlikehold av vegnettet vært en sentral, prioritert politisk sak.
I 2015 kjøpte Statens vegvesen eksterne tjenester for om lag 4,1 mrd. kr inkl. tjenestekjøp Statens vegvesen foretar på vegne av fylkeskommunene. Av dette var 86 pst. knyttet direkte til etatens kjerneoppgaver, bl.a. planlegging og utbygging avveger, drift og vedlikehold av veger, forvaltningsoppgaver og trafikant- og kjøretøyoppgaver. De resterende 14 pst. gikk til ulike støtte- og ledelsesfunksjoner.
Utgiftene var fordelt på:
- Planlegging og byggherreoppgaver – 3,3 mrd.kr. Disse kjøpene er knyttet til behovet for kapasitet og er dermed avgjørende for å bruke Statens vegvesens bevilgninger.
- Kjerneoppgaver, bl.a. strategisk planlegging, trafikant- og kjøretøyområdet m.m. – 290 mill.kr.
- Støtte- og ledelsesfunksjoner som IKT, organisasjonsutvikling, forvaltning av eiendommer og kompetanseutvikling – 560 mill. kr.
Opp 60 – 80 % siden 2011
Målt i 2007–kroner er kostnadene økt fra drøyt 2,5 milliarder til slike kjøp i 2011 til nivået i fjor. Det er en økning på i underkant 60 %. Kostnadene til kjøp av kategorien «planlegging og byggherre» har økt med 80% i samme periode. Mens de to her nevnte har økt jevnt og trutt i disse årene, har «øvrige kjerneoppgaver» og «støtte– og ledelsesfunksjoner» hatt preg av en mer berg–og–dalbane–utvikling. For førstnevnte av disse er dessuten kostnadene i 2015 lavere enn i alle årene fra 2011 til 2014, for den andre lavere enn i 2012 og 2013, men høyere enn i to øvrige årene.
En rekke forbedringstiltak
Statens vegvesen har gjennomgått sin praksis ved kjøp fra konsulenter innen planlegging, prosjektering og byggeledelse. En rekke forbedringstiltak er identifisert.
Av tiltak som blir gjennomført, kan nevnes:
- Et program for utvikling av anskaffelsesområdet som skal bidra til lavere risiko og lavere kostnader på anskaffelsesområdet. Flere digitale løsninger kommer til å bli fornyet/innført i 2016 og 2017.
- Ny plan- og byggherrestrategi
- Opplæring av planleggere i planprosessledelse
- Prosjektlederopplæring videreutvikles
- Nye kontraktsmaler for rådgiverkontrakter
- Revisjon av Håndbok i prosjektstyring
- Revisjon av prosesser for planlegging i etatens kvalitetssystem.
Bli den første til å kommentere på "Konsulentkjøp i Statens vegvesen opp 60% siden 2011"