Ved å la kunstig intelligens (AI) analysere data fra trafikkameraer langs veien skaffer Troms og Finnmark fylkeskommune seg et mye bedre grunnlag for trafikkplanleggingen enn noensinne. Dette er resultatet av et StartOff-prosjekt, som for tiden testes ut, og allerede i mai i år kan tas i bruk. Og for partneren, gründerbedriften Counting Hero, åpner det seg markedsmuligheter.
Bergensselskapet Counting Hero er, ifølge proff.no, stiftet i 2019 og har seks medarbeidere.
Troms og Finnmark fylkeskommune ønsket bedre informasjon om all ferdsel langs vei. Fylkeskommunen hadde behov for en automatisk løsning som kunne samle inn og kategorisere ulike typer vogntog, busser, bobiler, campingvogner, gående og syklende som ferdes på fylkesveiene. Trafikkdataene skulle brukes som grunnlag for vegplanlegging, næringsutviklingsarbeid, transportplaner, næringstransportundersøkelser med mer.
Via StartOff-programmet inngikk Troms og Finnmark fylkeskommune en forsknings- og utviklingsavtale med tre leverandører. Høsten 2022 valgte fylkeskommunen å gå videre med én leverandør, Counting Hero, som fikk 15 uker på å utvikle et minimumsprodukt (MVP).
Nærmer seg en løsning
Nå nærmer de seg en løsning som treffer fylkeskommunens behov, melder innovativeanskaffelser.no. Resultatet gir en mer fleksibel løsning for rettede tiltak mot drift, vedlikehold og utbygging langs vei, byer og tettsteder.
Counting Hero bruker kunstig intelligens til å analysere data fra trafikkameraer langs veien. Ved å få innblikk i hvilke næringer som bruker veien, og et reelt tall på hva slags type biler som kjører på veien, kan man bedre planlegge kapasiteten til veier og ferger.
Bedre trafikktelling
Fylkeskommune får dermed et bedre trafikktellingssystem som gir mer detaljerte data. Målet er å få en mye bedre kartlegging av transport og bedre veiplanlegging gjennom eksempelvis kartlegging av alle typer næringstransport og eksempelvis hvor bobilturistene reiser.
Tidligere har de måttet intervjue over hundre primærkilder for å få tilstrekkelig detaljkunnskap til de årlige næringstransportundersøkelsene. Det vil det ikke lenger være behov for når de får den nye løsningen i drift på veiene. Dagens tradisjonelle trafikktellingssystem gir dessuten i hovedsak bare oversikt over kjøretøylengde.
Flere innovative anskaffelser
Troms og Finnmark fylkeskommune har benyttet seg av innovative anskaffelser også tidligere. I de siste tre årene har de gjennomført tre slike, som alle har munnet ut i løsninger – med stort nasjonalt og internasjonalt markedspotensial.
Bli den første til å kommentere på "StartOff-prosjekt: Lar AI ta over jobben med å analysere trafikkdata"